Fjallsnipan
13-08-2007, 13:34
Nu när sommaren snart är över och alla mina gubbar är plockade så börjar ju revorna att växa... har en massa revor som är på go väg att slå sig till ro i landet.... men eftersom de är 1a året som jag har jordgubbar så undrar jag nu vad och hur jag gör med revorna?!
Läste nån stans att jag ska plantera ner dom i krukor som får stå i landet tills dom rotat sig eller ska jag bara låta dom vara å sköta sig själva? Läste om nån som hade planterat ner dom på en fin rad i mellan moderplantorna.
Ska jag klippa av dom sen när dom rotat sig?
Om jag planterar ner dom i krukor direkt.... hur vinterförvarar jag dom då?
Är det inte bättre att isf låta dom vara i pallkragarna i vinter å flytta dom i vår? Har ändå tänkt flytta alla plantor i vår.
Kan nån snälla hjälpa mig?
// Fjallsnipan
JAg brukar låta mina växa fast, försöker bara placera dem där det blir bra. När de fastnat kan du klippa av stängeln.
Jag hade nog låtit de vara till våren, ta dem tidigt bara innan de är så stora.
Vi ska ge grannarna några plantor så vi kommer att gräva upp de nya plantorna nu på sensommaren. Funkar alldeles utmärkt.
Det är bra att sätta lite nya plantor varje år eftersom en jordgubbsplanta inte håller hur många år som helst. Har du hela tiden nya plantor på gång så blir du aldrig utan bär.
Kom också ihåg att det är efter blomningen som du ska gödsla jordgubbar. Det är då anlagen till nästa års bär sätts. Gödslar du på våren finns risk att det blir mer blad än bär.
Fjallsnipan
20-08-2007, 09:13
jo jag ska nog vänta till i vår innan jag flyttar på dom.... kollade till dom igår, å det är så många revor. Å en del växer ju i luften. La ner dom så att dom ligger emot jorden å kan rota sig, eller behöver jag inte göra det?
Måste jag göra nått med plantorna innan vintern eller kan jag bara låta dom vara å se fram emot våren ist? Dom står i pallkragar, men det kanske jag har sagt.
// fjallsnipan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.