Fjallsnipan
13-08-2007, 14:10
Fick en fenurlig idé från en av mina grannar i veckan ang växthus.
Båda vi tycker om att plantera och hålla på med blommor, men ingen av oss har nått växthus...(vi bor i en radhuslänga) jag dessutom har en inglasad balkong på övervåningen som jag inte har en aning om vad jag ska göra med. Men så av en händelse så nämnde hon att hon ist för att köpa ett växthur att ha på tomten vill glasa in sin balkong för att ha som ett växthus på vår å försommaren. KALAS tänkte jag.... de är ju de jag ska göra på våran balkong.
Men nu till problemet..... hur inreder jag bäst på balkongen med hyllor mm för att få plats med allt?
Skickar med bilder för förslag ifrån er...
[attachment=6257:Balkon_i...ll_höger.jpg]
[attachment=6258:Balkon_utifrån.jpg]
[attachment=6259:Balkong_..._vänster.jpg]
balkongen ligger så pass att jag har morgon sol fram till strax efter lunch....
// tack å tack... fjallsnipan
Discogiraffen
18-08-2007, 17:52
Hade jag varit du hade jag satt en hylla (typ lagerhylla) mot kortsidan, för att få plats med krukor och grejor. Kanske satt balkongbord i närheten, ett sådant som kan fälla upp och ner att ha som arbetsyta. En klättrig växt mot andra kortsidan (där du har en förrådsörr??) som kan klättra iväg på väggen och kanske mot glaset för att skugga lite. Humle, vet jag växer toksnabbt och verkar vara tacksam ( i alla fall i mitt växthus...). Jag skulle nog satsa på hyfsat låga växter mot fönstren in, för att slippa tvätta dem jämt och ständigt men också så inte allt ljus in försvinner. Tomater finns ju i fina kruk - och ampelvarianter. När jag bodde i lägenhet hade jag potatis i en kruka på balkongen, det blev inte så himla många potatisar av det,men det var grönt och fint

Jag har inte så mycket koll på väderstreck och sånt, har växthus själv för första säsongen och exprimenterar ganska friskt. Jag försök utnyttja taket, kanske för en vinranka?? Eller som sagt humle, fast den har en tendens att ta över allt..! Det funkar ju att plantera direkt i jordsäckar - en squash, kanske? Hoppas det blir fint på din balkong - du kommer ju i alla fall att slippa den förb... snigeljakten...

Morsning!
Alexander-VG-zon3
18-08-2007, 18:47
v vilken zon har du ?? och ska du ha värme på vintern eller inte ?
som Discogiraffen kan du ha en hylla på kort sidan den med utan dörr , kanske kombinera hylla och spalje . kanske nån klätterväxt som inte kräver vinter kyla men ändå tål frost .förslag passionsblomma,trumpetranka,clematis
har brett mellan hyllorna så du får plats med växter . plus kan du ju ha en stol att sitta på ev nåt bord annars tycker jag det är fint med bara krukor på balkongen i olika storlekar .typ som enhetliga krukor kanske lerkrukor.
växtval för sol och icke uppvärmt (väst-söder-öst och växter som vill ha svalt och lite frost på vintern) fast gillar du växter kanske du redan vet vad du vill ha ?
kryddor alla sorter som timjan,rosmarin,lager,salvia,malört,mynta,lavendel,myrten(stå halv skugga tål bara lätt frost) alla dom här kryddorna vill ha lite frost .
buskar
frilands hibiskus -25c ,citron -3c ,oliv -10c ,nerium skydda den om det blir frost,palmer som dadel,väderkvarnspalm,dvärgpalmsom tål runt -5c -10c,yucca -20c ,syren,jasmin -3c ,kamelia -15c ,jakaranda -2c,hortensia,minatyr rosor,fuchsia(stå halv skugag tål runt -3c),pelargon -3c om den står torrt .
övriga växter
agapanthus -12c ,opuntia kaktusar -3c ,canna 0c ,tomater,chili,paprika,agave -10c ,sommar blommor
dom här växterna jag skrivit upp tål lite frost om dom står torrt på vintern och villa gärna sova i 0c +5c.men även hettan på sommaren tål dom . sen beroende hur kallt du får på vintern får du ha andra växter . har du uppvärmt kan du ha mer tropiska växter eller får du kallare än -10c får du skydda eller ha mer trädgårds växter .
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-08-2007, 20:41
Jag har ungefähr samma balkong.
Men jag försöker att hab ca 10 Grad där även på vintern eftersom jag har växter där som inte tål frost.
Du måste först och främst ha hyllor så att växterna kommer upp i fönsterhöjd. Annars blir det bara rangliga. Hade förut 2 rader, en mot inglasningen och en på innervägen. Men dom på innervägen växer ju mot ljuset, also utåt. Så nu har jag bara några långa bänkar mot inglasningen.
Vil du ha växter där året om eller bara dra up plantor där?
Berätta lite mera vad du hade tänkt dig. Uppvärmd eller ej?
Elisabeth
Fjallsnipan
20-08-2007, 09:09
Tack så himlans mycket för alla svar...
Jag är inne på lite samma sak som ni beskriver... tänkte ha hyllor på ena kortsidan och under fönstrena som man kan flytta på.
Har även tänkt ställa in 2 fåtöljer så att man kan sitta där å trivas i all växtlighet.
Jag har ju oxså en inglasad altan under balkongen så jag kan även ställa plantor där nere i vår/sommar.
Det jag har tänkt med rummet är väl främst att driva upp plantor till sommaren, men jag vill ju självklart att det ska finnas blommor kvar där även under sommaren. Det kommer inte att vara någon värme där under vintern

men då har jag gubbens storgarage och ställa plantor i under vintern som behöver tas in.
Jag bor uppe i östersund, vet inte vilken zon vi tillhör.
Det är rätt mycket att tänka på för att få till ett perfekt rum där uppe..... Måste börja kolla på lite fröer mm oxså för att vara förberedd...
Dax å komma på vad jag vill ha för blommor där uppe kanske!

för all hjälp, mer tips tas hjärna emot!
// fjallsnipan
Discogiraffen
21-08-2007, 09:12
Glöm inte att berätta hur det går...
Fjallsnipan
16-01-2008, 14:08
Ok... hej alla igen.
Tänkte att jag skulle ta upp den här tråden igen eftersom det börjar bli dax att förbereda inför den kommande sådden.
Jo jag ska alltså ha min inglasade balkong till att driva upp plantor i. Köpte en herrans massa frön igår så de är väl bara att sätta igång snart, men jag vill ha lite tips ifrån er hur jag ska "inreda" för alla krukorna där inne.
Det är ju inte vinterbonat där inne, så jag kan tänka mig att jag måste sätta upp nån slags lampa där ute å så har jag tänkt köpa ett element som jag kan ställa in en temperatur på.
Visst kommer jag att ha blommor å växter där även på sommaren, men det är ett senare projekt. Nu vill jag bara sätta igång å så. Å vissa måste jag kunna göra de på min balkong???
Slänger med bilderna igen ifall ni vill kika.
http://www.odla.nu/forums/uploads/monthly_...-1187009839.jpghttp://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...ost&id=6258http://www.odla.nu/forums/uploads/monthly_...-1187009873.jpg// Fjallsnipan
kerstin z5-6
16-01-2008, 19:13
[attachment=11746:l8b0eccg...1qh57t5b.jpg] Köp en fläkt från Claes olson eller rusta eller liknande
de ser ut ung såhär -ställ in den på ung.+5 grader -den går hela tiden men blåser bara varmt UNDER +5
Ett bord för omskolning mm -med kant -kan byggas eller köpas ) är bra
[attachment=11747:99f8c70e...lgxoa9q8.jpg]
Hyllor -odla på höjden
[attachment=11748:674a7tl4...0lsde34h.jpg]
Arbetsbänk odlingsbänk i rätt arbetshöjd + flak och såbyttor
[attachment=11749:qkxdtmo6...2gicxfvw.jpg]
plasta in utrymmet med bubbelplast -så spar du pengar o energi och kan börja i mars -det gör jag i mitt växthus som är fristående
( jag har energi glas i mitt växthus o slipper plasten

lycka till