hagaherrn
13-08-2007, 14:36
Hjälp mig!
Har invid vår tomt ett skogsområde med en STOR myrstack ( diameter ca 2 m och 1 m hög). De har sin gång förbi vårt uthus till några tallar och stigen är så upptrampat av myror att gräset inte växer. Jag kan inte längre vara utanför uthuset pga myrorna som klättrar upp direkt när man ställer sig still. De har nu även börjat klättra in och på uthuset.
Jag är principiellt emot utrotning och dödning av djur men nu har det blivit en sanitär olägenhet. Har provat med en hel burk av nya Myrr Extra men det hjälpte inte alls.
Hur skall jag bete mig? Snälla, ge mig råd.
Tack på förhand!
Gossen Ruda
13-08-2007, 15:17
Det tar tid att få bort ett stort myrsamhälle. En stack i den storleken kan härbärgera upp mot en miljon myror och innehålla flera drottningar. I princip är jag också emot att ta bort myror men tvekar inte om det behövs, det finns ändå gott om dom. Det sägs att dom håller efter våra fiender i trädgården men även vännerna stryker med.
Själv tycker jag att Baythion är effektivare än Myrr. Det kan även vattnas ut. Räkna med att få hålla ett tag med flera bekämpningar för även om man tar död på dom flesta så kanske nån drottning klarar sig och så finns det alltid en massa larver och puppor som kläcks så småningom.
e_sedell
14-08-2007, 15:22
Jag tror på myrr extra. Vad jag hört lär de vara väldigt effektivt. Har inga större problem själv så jag har inte testat ännu.
Eller så kan man vara snäll och bara be myrorna att flytta, t ex genom att skugga myrstacken. De är mycket beroende av direkt solljus. Så skuggar man så borde de flyta, fast det finns väl en risk att de flyttar ännu närmare!
Lonicera
17-08-2007, 19:51
Har samma problem. Pratat med anticimex och fick rådet att när det börjar bli kyligare och de går i ide så ska vi gräva upp stacken.

Den är lika stor under som ovan jord sa de. Materialet lägger vi i en skottkärra och knatar in i skogen med så långt vi nu orkar.

Sedan lägger vi regält med Baythion i hålet och håller tummarna till nästa sommar.
Förstår problemet, och att gräva på vintern säger de ju. Anticimex var hos mina grannar som hade detta problem, och gav samma råd. Men alla vi som har problem med hästmyror som gnager i själva husen, vi längtar efter stackmyror inpå knutarna (fast en lite mindre då kanske) - för dessa myrarter går nämligen inte ihop. Mot hästmyra är det baython som gäller, samt ett idogt letande och reparerande...
mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.