sanakan
13-08-2007, 18:39
Hej! Jag tar vanligtvis väl hand om mina 30+ krukväxter, men denna Dracena har länge varit en skamfläck.
Den är runt 1,70 meter hög, helt snedvuxen och på en tunn stam. De nedre bladpartierna är hemskt glesa bara för att växten en gång för länge sedan stod i ett mörkt garage en hel vinter. De övre ser mer normala ut.
(På bilden har den fått för lite vatten också...)
Frågan är nu: Vad ska jag göra med denna Dracena, förutom att ge den en ny, längre och stadigare stödpinne?
Går det att kapa den och i så fall var? Och när?
Finns det en risk att den dör om man klipper av kanske 40-50 cm av toppen?
Vi vill inte döda den! Men den växer ju bara uppåt och den blir inte tjockare heller.... Se bifogad bild! Tacksam för alla tips.
Ammoura
13-08-2007, 19:48
Jag har också en stor dracena. Jag satte min i en större kruka och satte ner ett par bambupinnar också. Funderar på att plantera ner fler dracenor i olika höjder istället.
Skulle ju dölja det fula längre ner som du inte vill se.
sanakan
13-08-2007, 21:12
jo, förvisso, men vi har inte plats för en jättestor palm (har flera andra) som det skulle bli om man planterade flera bredvid.
denna har börjat må dåligt nu och jag är inte säker på om det är torka, för mycket drag eller något problem med rötterna... så just nu kanske är ett dåligt läge att eventuellt beskära den. jag ska se om den repar sig och i så fall hoppas jag att jag nu kan få några tips på vad jag kan göra då

har du toppat en dracena någon gång?
Eva-Helene
13-08-2007, 21:46
Jag kapade min en gång, men den var bara 50 cm då. Den hade sedan 3 toppar.
Det är bara att kapa av den, spara så stor del av den delen som står i krukan som du tycker ser bra ut. Toppen och den kvarvarande delen av stammen (som du delar upp i lagoma bitar) sätter du i nya krukor så har du om ett antal veckor många fler Dracenor.
sanakan
14-08-2007, 18:53
okej, då kanske vi vågar det då! den är ändå inte särskilt fin som den är nu, men den har varit med om mycket så vi vill att den ska överleva, hehe.
sqrulan
14-08-2007, 21:27
Har den inte större chans att skjuta nytt och överleva om
du väntar till våren!?
sanakan
15-08-2007, 08:21
Är det så? Ja i så fall måste jag ju vänta.
Sen undrar jag HUR man i så fall beskär den? Den är cirka 2 cm i diameter. Ska man ta en sekatör, en vass kniv eller en såg? Måste "såret" behandlas på något sätt?
Jag använde en sekatör och du behöver inte behandla snittytan.
sanakan
15-08-2007, 13:06
ok, tack!
adamos, tycker du som sqrulan ovanför att jag måste vänta till våren med att kapa den?
Jag är inte helt säker men jag tror att det går lika bra att göra det nu, de har en otrolig växtkraft dessa växter och bara en bit (ca 1 dm) räcker för att få en ny planta.
sanakan
16-08-2007, 17:44
På plantagen sade de att jag borde behandla såret med nån sorts sårlack/vax om jag klipper av... att det skulle främja utväxten av de nya grenarna. men jag är inte säker på detta, vad tycker ni?
Limeblossom
28-08-2007, 13:09
Jag har aldrig behandlat mina förvuxna växter med något när jag har kapat dom. Skulle oturen vara framme så har du ju toppen kvar om du planterar den.
sanakan
29-08-2007, 06:41
jag blir inte klok på denna planta! jag vill inte toppa den förrän jag ser att den mår okej. men bladen bara hänger rakt ner. jorden är fuktig... så jag tänkte att jag kanske har övervattnat den. därför har jag inte vattnat nu på ett tag utan bara låtit den stå för att se vad som händer. men bladen hänger rakt ner...
men samtidigt: vore den för torr, så skulle väl bladen bli gula och ramla av? därför tror jag mer på övervattning... men hur länge ska man i så fall vänta? Det jag egentligen borde göra är väl att ta upp den ur krukan och se hur rötterna ser ut... men det är ju ett väldigt jobb med det så jag ville se om den blir glad igen ändå...
samtidigt är den ju väldigt hög, så jag förstår att den behöver rätt mycket vatten för att pumpa upp till toppen... men den verkar inte torr (gul eller torra blad), bara hängig

önskar den kunde berätta vad som är fel, så skulle jag åtgärda det direkt
Jag tycker du ska kapa den nu, av bilden att dömma så bör du få minst 5 nya plantor. Toppen, roten och minst 3 mellanbitar och om inte alla bitarna överlever så räcker det ju ändå. Jag delade min i 5 bitar och nu har jag 5 nya plantor så det blev 100% utdelning.
Lady Hamilton
29-08-2007, 19:24
Kapa Dracenan

PRECIS där du själv tycker det är lagom Spelar ingen roll vilken årstid det är. Det är som adaamos skriver-De har en ENORM växtkraft
Var för bladen hänger ner? efter din beskrivning gissar jag på övervattning

Kapa av och låt bli att vattna krukan tills den skjuter nya skott. "Avklippet" kan du rota i vatten eller i jord, vilket som går lika bra
sanakan
29-08-2007, 21:05
men jag vill inte ha fler dracenor... endast toppen kan få leva möjligen, jag vill bara ha en stor och fin dracena i den där krukan...hehe.
jorden är svagt fuktig cirka 5 cm ner och lite mer fuktig längre ner. är dock inte helt blöt... kan den ändå vara övervattnad? krukan är ju en utomhuskruka egentligen och jag tror att den håller fukten väldigt bra långt ner i krukan... men nu tycker jag att bladen börjar torka lite... jag vet verkligen varken ut eller in.
men visst ska jag kapa den. vill bara att den ska se liiiite gladare ut först...
jag förstår att de har växtkraft, och det är ju jättebra! men denna har varit lite hängig rätt länge nu.. jag får hålla tummarna.
KrukSork
31-08-2007, 23:04
CITAT (sanakan @ 29-08-2007, 22:05)

men jag vill inte ha fler dracenor... endast toppen kan få leva möjligen, jag vill bara ha en stor och fin dracena i den där krukan...hehe.
jorden är svagt fuktig cirka 5 cm ner och lite mer fuktig längre ner. är dock inte helt blöt... kan den ändå vara övervattnad? krukan är ju en utomhuskruka egentligen och jag tror att den håller fukten väldigt bra långt ner i krukan... men nu tycker jag att bladen börjar torka lite... jag vet verkligen varken ut eller in.
men visst ska jag kapa den. vill bara att den ska se liiiite gladare ut först...
jag förstår att de har växtkraft, och det är ju jättebra! men denna har varit lite hängig rätt länge nu.. jag får hålla tummarna.
Ah! Det fick mig att väga över mot att stycka upp min dracaena, som är ungefär i samma situation.
Fungerar detta för alla typer av dracaenor? Tror att jag sitter på en bloddracaena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.