Full version: Pelargon..
Fjallsnipan
Köpte en stickling i våras av en pelargon som luktar citron. Glömmer hela tiden bort vad den heter, men den luktar gott iaf.

Nu har jag toppat den eftersom den sköt iväg så på höjden, och för att kunna få den lite mera buskig. Toppen satte jag i vatten, men nu efter 3-4 veckor har det fortfarande inte kommit några rötter på den. Har jag gjort fel? Eller ska jag plantera ner den i jord, isf kan jag ta en torvbrickett tills den fått rötter?

Vill ju gärna få den att leva ett tag till. Den står inne i köket nu, men jag kanske ska ställa ut den på altanen (som är inglasad)?

[attachment=6273:DSC00002.JPG]

[attachment=6274:DSC00005.JPG]

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig.

// Fjallsnipan
Margith
Mitt förslag blir att du klipper ett nytt snitt på din stickling och provar att rota den i jord.
Klipp av den och ta av de 2 nedersta bladen. Där de 2 nedersta bladen satt ska ner under jord.
Torvbrikett fungerar bra för mig, men liten såkruka med såjord fungerar minst lika bra (och är billigare).
Väljer du att prova rota den i jord/torvbrikett skulle jag ha behållit den inne i köksfönstret. Varmt och gott vill de ha, dygnet runt, men din inglasade altan kanske är ännu varmare än köksfönstret?
25-30 grader runt fötterna och svalare runt huvvet, det är perfekt för pelargonsticklingar som ska rota sig smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon