surren
Som ni ser på bilden har jag lagt sten, kan de vara därför, att dom inte får syre till rötterna eller nåt? Det började väll några veckor efter att jag la på stenen i sammband med omplantering..

/ Mvh Robert

Den här bilden är precis efter att jag planterade dom, har tyvärr ingen kamera nu men bladen blir gula och bruna...
Ammoura
Det kan inte bero på övervattning? Vattnet dunstar inte bort lika lätt när du har stenar över.
surren
Jo kanske jag har ingen aning faktiskt...
sanakan
min erfarenhet av garderobsblommor är att dom börjar må dåligt så fort man börjar vattna dem regelubundet... mina har alltid blivit glesa eller börjat hänga/böjas av för mycket vatten.

jag har tre stycken och jag har inte vattnat dem på säkert 3 veckor nu. de mår förträffligt! så du kan ju testa med att inte vattna på ett tag, som en första åtgärd.
melissa
Jo, det håller jag med om. Hellre för lite vatten än för mycket. Har gjort samma sak. Vattnat regelbundet och det gillade de inte. Så sluta vattna omedelbums o ställ nånstans så vattnet avdunstar fort.

Lycka till!
vindspel
För att det skall vara snyggt har jag lagt lekakulor ovanpå istället för sten. Blir inte ika fuktigt för växten som om man lägger dit sten. Men det är rätt som de andra säger att fukten hålls kvar längre när du har stenar.
Det är ju bra tips för vattenslukande växter som kräver ständig passning.
Lycka till
surren
Haha okej då har jag gjort bort mig då, har kört på med rätt mkt vatten...Tack för hjälpen alla!
lissa
Men om man vet att man inte har vattnat...vad kan då symptomen bero på...min ser nämligen också jäteledsen, gul och brun ut...kan det vara att den får för lite ljus??? sad.gif
pejori
CITAT (lissa @ 19-08-2007, 04:22) *
Men om man vet att man inte har vattnat...vad kan då symptomen bero på...min ser nämligen också jäteledsen, gul och brun ut...kan det vara att den får för lite ljus??? sad.gif

Är du fullständigt övertygad om att den inte är övervattnat, så plantera istället om den.
Den kan inte få för lite ljus, bara för mycket vatten rolleyes.gif
Har den kanske fått för lite vatten? confused.gif
mina står mörkt och får en kaffemugg i månaden ungefär till en tjugo cm. kruka
lissa
Ja, den kanske har fått för lite..Den står på ett ställe där jag aldrig ser den när jag vattnar, så när den får blir det bara en liten slurk och som sagt, väldigt sällan...och därför vet jag att den inte får fått för mycket..Jag planterade om den i våras, för då växte rötterna nästan ur krukan, och den fick bara en storlek större för att jag har hört att den vill ha lite trångt om rötterna..Tack för svaret smile.gif

Nynne
hade mina i en sjävlvattnade kruka ett tag- inte bra!!! (har kvar dem i krukan men vattnar som vanligt, alltså nästan aldrig. brukar inte heller plantera om dem så ofta-fyller bara på med mer jord. Mina trivs förträffligt med tillvaron, blommar en till två gånger om år. innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon