Full version: Hjälp!
Tosan
Jag har fått spinn på 2 av mina rossticklingar. Vad ska jag göra... vågar ju inte duscha dem med såpvatten, för då rörs de väl? Läste ¨på nätet att tobak kunde hjälpa. Snus i krukorna?
Hur stor skada gör de små krypen egentligen? Och var kommer de ifrån?
kerstin z5-6
Var har du dem ? ställ dem ute om de inte är där redan
Tosan
Har dem i minidrivhus inne... Ska jag flytta dem som inte är angripna? Fast de torde ju vara smittade lik förbannat...
Har iaf inga krukväxter i närheten, men jag ställer nog ut dem nånstans iaf.
Kommer de att ta död på sticklingarna?
kerstin z5-6
ställ ut rubbet -inne mår de inte bra -möjligtvis i växthus -men inte i rumstemp
Spinn gillar inte hög luftfuktighet -de bör klara sig om du hivar ut dem
Inne -det är bara i nödfall på vintern under lysrör -i drivhus står luften still= jättelätt att få spinn ...sad.gif
Tosan
Okej... Nu har de fått lite snus i varje kruka, och åkt ut på släpvagn... Kanske jag ska ha vädringsluckorna öppna nu när det är så hög luftfuktighet ute? Iofs ska det ju bli ännu högre i drivhuset.
Då har jag nog haft dem för varmt och vädrat för mycket, har varit så rädd att de skulle mögla. Usch, jag är alldeles grinfärdig, har aldrig nånsin haft spinn förut, och nu kommer det på mina kära ompysslade sticklingar crying.gif
Dumma, dumma kryp!
kerstin z5-6
Ta ut dem ur drivhuset!! -tvätta väggarna därinne med rödsprit -det behövs inget drivhus ute -och de kommer att leva o må -tror jag kompiskram.gif
Tosan
Men är det inte risk att de dör för att de ruckas av regn och blåst? Har inget annat skydd över krukorna än drivhuset... Tyckte ju det var en perfekt sticklingskuvös wacko.gif
kerstin z5-6
Jo men inte nu -.. när det är invaderat av spinn ...sad.gif vind o blåst gör inget med sticklingarna -ställ dem i skuggan -

Finns en oljeemulsion att spraya med , som hjälper hyfsat o kväver spinn -men testa att ha dem ute först
Inne är ju dessutom ljuset för dåligt för att sticklingarna ska vilja bilda rötter ..
Tosan
Har radat upp dem mot lämmen på släpvagn så de ska få lite vindskydd och skurat drivhuset med metanol.
Tycker krypen ser spaka ut idag, bara nån enstaka som rördes när jag tittade, så jag hoppas verkligen de håller på att dö. Ska försöka komma mig på dollarstore idag och köpa en balja, tror de lever farligt där de står nu, men jag åker bort ikväll så tiden är lite knapp...
Tack för all hjälp, du är en pärla!
kerstin z5-6
så lite så -Vilka rosor är det du sticklat ?
Tosan
Jag har några olika snittrosor, bla en orange med alldeles perfekta blommor.
Sen är det en miniros, 2 europeana och 2 okända som jag tog från min mosters trädgård.
Det är väl ingen katastrof ifall de dör, det går ju fixa nya, men jag vill ju så gärna lyckas iaf lite när det är första försöket crying.gif
kerstin z5-6
Kul-jag håller tummen !
Tosan
Tack! Det lär behövas! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon