Eva-Lotta
13-08-2007, 20:13
Hej
Vi är på gång att bygga trädäck i anslutning till huset. Fram till nu har där vuxit slånbärsbuskar och en del ormbunkar och björnbär (en baksida som nu ska förvandlas till bästa sidan på huset!). Trädäcket kommer hamna ca en meter över marken och nu undrar jag vad vi bör göra för att undvika att det växer upp slån och björbärssnår genom trädäcket. Vad för slags geotextil kan vara lämplig?
undrar vänligen
Eva-Lotta
Killensomvillhagrönafingrar
14-08-2007, 13:07
Jag har ett lite annorlunda tips.
Varför inte lägga plattor och sedan ha en öppning i nåon form.
På detta sätt kan man lägga undan virke under altanen om du lägger en pressenning på och en pall under.
I mitt fall är detta en bra lösning då altanen är lång nog för att lägga virke under och har gott om plats.
På detta sätt kan man lägga undan spillbitar som kan komma till användning någon gång.
Lonicera
15-08-2007, 19:27
Bra tips med förvaring under om du vill ha det. Men om du inte vill utnyttja platsen under skulle jag först gräva upp så mycket som möjligt av buskar och ev. grässvål. Sedan lägga fiberduk (den tjockare modellen som man köper där marksten säljs). Sedan skulle jag lägga ca 10-15 cm grus i dimensionen 0-18 mm. Detta skulle jag sedan vattna lätt på och sedan vibba med en vibratorplatta. Det blir då en stenhård yta där ogräset inte tar sig upp i första taget.
Lonicera
Eva-Lotta
16-08-2007, 21:12
Tack för era svar! Ska fundera lite - det där med plattor under lät ju smart!
Eva-Lotta
Jag la en billig pressenning över gräset med ett tunnt lager grus på (ca 2-3 cm). Har funkat bra i ca fem år nu. Vi hade vinbärsbuskar där men dessa flyttade vi på innan vi börja bygga. Dessutom sluttar marken något så vattnet rinner av. Det kritiska området är där solen kommer åt och vår altan är inte lika högt över marken, men mitt tips är att försöka ge utrymmet skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.