Full version: döende plommonträd
Eva-Lotta
Hej

I maj planterade vi ett plommonträd (Jubileum) och det har mått fint fram till för någon vecka sedan då det hastigt började vissna. Nu är nästan alla blad borta men fyra fem stycken finns kvar och verkar faktiskt klarasig. Vad kan det bero på ? Det har regnat extremt mycket här och en teori är att trädet inte har behövt utveckla finrötter för att klara sig men när det hastigt blev varmt och torrt för tio dagar sedan så hade den vuxit och klarade sig inte med de rötter den hade. Vad tror ni? Och ska jag göra något eller bara vänta och se?

Vänliga häls
Eva-Lotta
e_sedell
Vad är det för jord? Detförsta jag tänkter på är lerjord och blöta fötter.

Har du någon bild på trädet?

Eva-Lotta
Hej

Det är inte lerjord utan någonting mellan matjord och "pinnemo". Men nog har det haft det blött om fötterna denna sommar alltid. Jag har ingen bild på trädet men numera ser det ut som ett vanligt litet plommonträd men utan minsta lilla blad. Det har hunnit skjuta flera nya skott sedan det planterades. Vissnandet kom mycket hastigt på - började för kanske tio dagar sedan och nu är alla löv borta!

Vänliga häls
E-L
e_sedell
Då är det nog inte att det stått blött som är problemet. Den kanske till och med har torkat. Nu vet jag inte vart du bor, men på östkusten är det en hel del torkskador på nyplanterat i år. Det har regnat ofta, men inte mycket. Det har vart hyggligt varmt också.
Det är många kunder som glömmer vattna och sedan kommer tillbaka och försöker reklamera.

Det skulle kunna vara någon ohyra men utifrån din beskrivning får jag inga idéer om vad det skulle kunna vara.
Ewa L
Samtlig stenfrukt har ju lidit av "hagelskottssjuka" i år. Framförallt plommon. Iofs har jag för mig att Victoria är de som tagit störst skada, men det har även drabbat andra plommonträd.
Hur såg bladen ut innan de föll av? Gulnande, men i övrigt friska? Håligheter i??
Eva-Lotta
CITAT (Ewa L @ 17-08-2007, 08:07) *
Samtlig stenfrukt har ju lidit av "hagelskottssjuka" i år. Framförallt plommon.

Hur såg bladen ut innan de föll av? Gulnande, men i övrigt friska? Håligheter i??

Vad är hagelskottsjuka?

Bladen blev gula och bruna, såg ut som om det var höst, helt enkelt.

Jag bor på västkusten och här har det regnat massor i sommar.

Vänliga häls
eva-Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon