Full version: Myskankor
ingrid fuxwall
Läste i GP att en myskanka äter 50 mördarsniglar om dagen, även om de är mer förtjusta i tårta!
Nästa år planerar en företagsam person att hyra ut sina ankor - 500 kronor för två veckor
Jan Lindgren
Hej!
Myskankor är trevliga djur och de smakar gott också. Jag har både blekingeankor och myskankor och det finns inga sniglar runt ankdammen. Jag tror inte att jag har mördarsniglar ännu men de kommer säkert med någon planta. Ankor äter tyvärr annat än sniglar. Jag har inga flox kvar. Det värsta var när de började provsmaka på mina orkideer. De hann väl ta livet av några innan jag satte upp nät runt landet. Det är inte kul när man måste ha nät runt rabatter men alternativet var att äta upp alla ankorna. Det förefaller vara idiotiskt att hyra ankor när man kan köpa dem för en hundring. Jag rekommenderar att köpa två honor och en hanne. De är duktiga ruvare så det bör bli åtminstone 40 ungar om året. Det blir mycket mat. Har man mycket mördarsniglar så är det kanske bättre att börja med ankuppfödning istället för trädgårdsodling. Du kan ha myskankor i en tätort för de är tysta vilket inte vanliga ankor är. Åtminstone inte honorna ( inga jämförelser med Homo sapiens).
MVH
Jan Lindgren
e_sedell
Det vore intressant att pröva, men mer frö köttet än för sniglarna. De kanske är bra mot kirs också, de vore ju toppen.
KURT
Skall inte alla ankor ha tillgång till vatten att simma i?
MariaS
CITAT (KURT @ 14-08-2007, 16:30) *
Skall inte alla ankor ha tillgång till vatten att simma i?

Vet de som har ankor i barnbadpoler av hårdplast. Tror att vattnet är viktigast för matintaget, men är inte säker här...
Ammoura
Vi köpte 3 ankor för ett par veckor sen. Jättefina. Nu väntar bara att få klart staketet runt hela tomten så dom kan gå lösa en stund om dagen och äta sniglar nästa år. Sån sandlåde-plastbalja fungerar jättebra men här bajsar dom i den så dom behöver en skål med friskt vatten också. Äter det mesta man får över och håller förvånande rent. Mycket nöjda med dom än så länge, hoppas att vi är det även nästa år när dom äter om mina växter... =) (tur vi har mycket sniglar att mata dom med....)
Digger
Hur gör man med ankorna på vintern? Inte kan de väl gå utomhus och frysa? Spanjorerna har väl dessutom gått och lagt sig då så det blir svårt med maten?
ingrid fuxwall
CITAT (Digger @ 15-08-2007, 20:39) *
Hur gör man med ankorna på vintern? Inte kan de väl gå utomhus och frysa? Spanjorerna har väl dessutom gått och lagt sig då så det blir svårt med maten?

Av artikeln att dömma tyckte de om tårta också så det får de väl leva på då och ska man inte hyra utan äga får man nog skaffa tak över huvudet på dem
KURT
CITAT (Digger @ 15-08-2007, 19:39) *

Jag trodde att man stoppade dem i ugnen på hösten?
Ammoura
Vi har ett uteförråd med ett tak som går ut på sidan. Där har vi byggt upp lite väggar så det har dom som bo nu. Till vintern ska dom få en box inne i förrådet med en öppning ut mot hagen dom har nu. Dom ska tydligen kunna gå ute även i snö. Och direkt när snön försvinner är dom där och äter.
MariaS
Jag vet en som använder sitt växthus som vinterförvaring till sina ankor. Snacka om eget kretslopp rolleyes.gif innocent.gif
swecul
hmm, jag skulle verkligen vilja ha dem för deras snigelätande, men hundarna skulle nog ta kål på dem! eller om man kan släppa ut dem en stund på kvällen typ 2 timmar och sedan valla in dem i hagen igen?
Men sticker inte ankorna iväg, flyger över staketet menar jag... ? g.gif
askogsfjaderfan
CITAT (Jan Lindgren @ 13-08-2007, 22:43) *
Hej!
Myskankor är trevliga djur och de smakar gott också. Jag har både blekingeankor och myskankor och det finns inga sniglar runt ankdammen. Jag tror inte att jag har mördarsniglar ännu men de kommer säkert med någon planta. Ankor äter tyvärr annat än sniglar. Jag har inga flox kvar. Det värsta var när de började provsmaka på mina orkideer. De hann väl ta livet av några innan jag satte upp nät runt landet. Det är inte kul när man måste ha nät runt rabatter men alternativet var att äta upp alla ankorna. Det förefaller vara idiotiskt att hyra ankor när man kan köpa dem för en hundring. Jag rekommenderar att köpa två honor och en hanne. De är duktiga ruvare så det bör bli åtminstone 40 ungar om året. Det blir mycket mat. Har man mycket mördarsniglar så är det kanske bättre att börja med ankuppfödning istället för trädgårdsodling. Du kan ha myskankor i en tätort för de är tysta vilket inte vanliga ankor är. Åtminstone inte honorna ( inga jämförelser med Homo sapiens).
MVH
Jan Lindgren

Hej
är du intresserad av att sälja avelsägg av dina blekingeankor till mej?

mvh Liisa
askogsfjaderfan
Jag behöver få tag i nytt blod till mina blekingeankor ingen som har.
askogsfjaderfan
CITAT (Digger @ 15-08-2007, 20:39) *

Då tar man in dom i ladugården och ger dom allfoder som man köper på en kvar eller en lanthandel så svårt va det.

CITAT (swecul @ 16-08-2007, 13:36) *
hmm, jag skulle verkligen vilja ha dem för deras snigelätande, men hundarna skulle nog ta kål på dem! eller om man kan släppa ut dem en stund på kvällen typ 2 timmar och sedan valla in dem i hagen igen?

jag har 1meters staket till mina ankor och dom har alrig rymt det enda man får tänka på är när det kommer snö så e dom lätta byten för rovdjur.
Digger
CITAT (askogsfjaderfan @ 16-08-2007, 15:43) *
Då tar man in dom i ladugården och ger dom allfoder som man köper på en kvar eller en lanthandel så svårt va det.

Jaja, men för oss som saknar en ladugård då? Kanske kan man ha dom i badkaret? slap.gif
askogsfjaderfan
CITAT (Digger @ 16-08-2007, 19:20) *
Jaja, men för oss som saknar en ladugård då? Kanske kan man ha dom i badkaret? slap.gif

då tar du in dom i ett föråd eller nått i den stilen för tak överhuvet måste dom ha när vintern kommer. jag har total 32 ankor 6 gäss 100 höns. så det e lite att ta hand om.
Ammoura
CITAT (swecul @ 16-08-2007, 13:36) *

Går även att vingklippa dom så dom inte kan flyga. Annars kan dom iallafall komma över 2 meters staket. Vill man inte vingklippa kan man ha elstängsel till dom.

Med hundarna beror det nog lite på hundarna. Jag har små hundar, den ena försökte jaga dom en gång. Jag sa ifrån REJÄLT och sen har det gått jättebra.
Ganska lättvallade annars så inga problem att ta in dom när hundarna ska vara ute.
zaaritha
Våra myskankor bodde i hönshuset vintertid!
Skulle aldrig falla mej in att äta husdjur!!
MariaS
Det är ju inte långt kvar tills man får bygga friggebod på 15kvm. Sen är det väl bara ett nattstaket och ankor kvar att inhandla. För man kan väl ha myskisar utan sniglar......
askogsfjaderfan
CITAT (MariaS @ 19-08-2007, 16:15) *
Det är ju inte långt kvar tills man får bygga friggebod på 15kvm. Sen är det väl bara ett nattstaket och ankor kvar att inhandla. För man kan väl ha myskisar utan sniglar......

Hej
behöver du ankor så har jag eventuellt några ungar över.
MariaS
HAr lovat "gubben" att vänta till nästa år innan jag börjar med nya projekt i trädgården. Han vill visst få köket klart först. Annars får jag tacka så mycket för erbjudandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon