Full version: Våran Sork Katt!
Shangalia
Våran lilla Bollebomp vräker i sig mellan 3-6 sorkar om dagen,
varenda gång man sätter foten utanför tröskeln så ser man han gn*ga på en sork eller mus.
Kan det verkligen vara nyttigt för han att få fri tillgång till sorkar och möss??

En sak till, han verkar inte ha något stopp när det gäller att käka trots att vi verkligen håller koll och mäter upp hans dagliga foder så är han SÅ stressad när jag äter, precis som om han inte skulle få nog med mat, vilket jag kan försäkra alla om att han får.

Så vad göra med sorkarna, ska han få mumsa i sig hur många han vill, eller ska jag tjyva dom av han och ta dom i från han??!

Vad skulle ni ha gjort??

Tack på förhand! smile.gif
Eva-Helene
Om han skulle fara illa av att äta sorkar skulle han aldrig göra det. Dessutom är det ju den naturligaste mat han kan äta. Enda nackdelen är ju om någon sätter ut råttgift. Om han börjar bli lite för rund om magen får du minska på "inne"maten. Min mammas katter har alltid fångat och ätit gnagare (jo, gamlingen tar även harungar och ekorrar ranting.gif ) och enda gången nå´n blivit sjuk var när en av bönderna lade ut råttgift. 2 av katterna i byn dog. Bonden har aldrig gjort om det.
Tosan
Är det länge sen han blev avmaskad? Utekatter får ju lätt mask, särskilt om de äter råttor sägs det. Annars ser jag inget problem med råttätning.
Shangalia
->Tossan*
Kvinnan vi köpte han av sa att han var avmaskad
men hon är och var lite snurrig så jag var osäker på om han igentligen hade blivit det.
Så när jag gick på apoteket och frågade efter avmaskningsmedel så sa dom att jag skulle vänta tills att jag såg" maskar i rumpan på han" !!!????
Men han har som sagt bra aptit,
rund och go om magen
och ingen mask i rumpan,
så jag avvaktar med avmaskningen så länge han är välmående och mår bra.
(Man bör väl avmaska utekatter 2 gånger per år va?)

->Eva-Helene "Om han skulle fara illa av att äta sorkar skulle han aldrig göra det"
Våran misse äter ALLT, och då menar jag verkligen allt,
han slickade till och med i sig myrr som våran granne hade råkat spilla ut på gräsmattan, vetrinären med illfart,
Så nog äter han saker som han skulle fara illa av!*tyvär* no.gif
Han damsuger på golvet med sin lilla nos och mun, trots att jag städar varje dag så hittar han alltid nånting att äta... sad.gif

Inne maten har jag verkligen minskat på, nu när han är kastrerad och så får man se upp lite granna hur mycket man ger pojkken!

Tack så hemskt mycket för svaren!!
Fenja
Katterna håller på att få resistenta maskar och parasiter på grund av regelbunden avmaskning. Man ska INTE avmaska förrän man ser mask i avföringen eller att kattens blinkhinnor syns hela tiden och pälsen blir tunn och mjällig och katten har en tydlig viktnedgång.
Vissa veterinärer rekommenderar i dag att man inte alls ska avmaska kattungarna då de på egen hand bygger upp ett fungerande försvar mot mask och parasiter, utom i extremfall förstås. Dessa katter ska sedan inte alls behöva avmaskas... kanske värt att fundera över i alla fall.
Mvh
Fenja
Prillan
Har också fått rådet av vet. att det är bättre att vänta med avmaskning tills symtom uppträder, då har de som sagts lättare att bli immuna mot mask. Har även hört att det är nyttigt att de tar möss, det blir inte lika lätt njursten då, vilket kan vara¨ett gissel för just hankatterna. Endast torrfoder, då måste man veta att de dricker ordentligt, det är ju svårt att hålla koll på om de är utekatter. Vår Leffe han dricker aldrig inomhus på sommaren, så där går det inte att kolla, men vi ger både mjuk o hård mat plus en o annan mus o fågel också tyvärr. Det är bra att det finns katter som håller sork o musfritt, bra jobbat!
Shangalia
Hmm...
Det låter lite väl extremt i mina öron,
Att vänta tills det har gått så långt så att dom börja magra av,
Eller att kattens blinkhinnor syns hela tiden.
Samtidigt så förstår jag juh att man inte ska proppa i dom en masa avmaskningsmedel i överflöd så klart.

Jag avvaktar med avmaskningen,
Vilket avmasknings medel använder ni???
Fördelar nackdelar med alla dessa avmasknings medel( antar att det finns en hel drös)??

Och en liten till....
Kan dom dö om man inte skulle avmaska dem??
(Observera att det bara är en nyfiken fråga,
Och inte på tal om att jag inte skulle avmaska våran pojkke!)

Thanxs!!
Tosan
Iofs, katterna vi hade hemma hade nog aldrig sett en avmaskningsskur nånsin, och jag tror faktiskt inte att de hade mask heller, och råttor åt de med god aptit. Så det verkar ju troligt att de själva bygger upp försvar mot det.
Får det gå riktigt långt tror jag katten till slut dör av det, masken tar ju både näring och kraft. Men vem skulle vilja se sin katt plågas ihjäl av parasiter? Den tvärdör ju inte utan att du märkt att den är sjuk, det kan jag aldrig tänka mig.

Vi brukade använda en pasta, namnet har jag glömt, till våra skogskatter, blandat i gädda, helst rå.
Jag gjorde bort mig å köpte tabletter en gång och tyckte ju att det skulle ju inte va några problem, bara stoppa i halsen och stryka ner det, men när jag haft handen nere i magen (nästan) på katterna några ggr och det ändå kom upp, då gav jag mig.
HelénE
CITAT (Shangalia @ 14-08-2007, 13:01) *
Hmm...
Det låter lite väl extremt i mina öron,
Att vänta tills det har gått så långt så att dom börja magra av,
Eller att kattens blinkhinnor syns hela tiden.
Samtidigt så förstår jag juh att man inte ska proppa i dom en masa avmaskningsmedel i överflöd så klart.

Jag avvaktar med avmaskningen,
Vilket avmasknings medel använder ni???
Fördelar nackdelar med alla dessa avmasknings medel( antar att det finns en hel drös)??

Och en liten till....
Kan dom dö om man inte skulle avmaska dem??
(Observera att det bara är en nyfiken fråga,
Och inte på tal om att jag inte skulle avmaska våran pojkke!)

Thanxs!!

Om katten får mask och den blir mycket angripen, kan den bli rejält dålig, få problem med mage och tarm osv. men det är ganska ovanligt att välskötta hemmakatter blir så dåliga. Vanligen är det förvildade utslängda katter, som drabbas hårt.

Jag väntar numera också att avmaska tills jag ser att katten har mask, eller någon av dem har.
Om katten äter dåligt men ändå sväller i volym, så kan det också vara tecken på mask. De kan bli upplåsta i buken av det.
Tidigare hade jag en katt vars symptom var att han var jungrig hela tiden, men när han skulle äta så åt han bara några tuggor och skrapa sen över, för att sen vara hungrig igen 30 minuter senare.

Jag använder vanligen Drontal, är enkelt bara en tablett en gång, och tar både band- och rundmask. Eftersom jag inte avmaskar så ofta, behöver man inte hålla på att byta medel, men nån gång emellanåt kör jag ex. bara drotcit som bara tar bandmask.

Helén
Shangalia
Det verkar juh finnas rätt många symptom på att dom har mask
och olika från katt till katt!
Avvaktar som sagt tills jag märker att det är någe knas
med Missen!

Tack och åter tack för alla svar!!
Ha det fint// Linda! smile.gif
Fenja
Axilur är en bredspektra avmaskning som tar flera olika sorters parasiter och maskar. Jag använder den om jag inte åker till vetten och ger katterna en spruta Ivomec.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon