Full version: Afrikansk lilja
olga

Hej
Har en Afrikansk lilja som inte vill blomma i sommar. Växer i samma kruka som i sommras den vill ju stå trångt då hade jag 7st blommor på den .Var är fel i år tack på förhand

Alexander-VG-zon3
vilken sort är det ??

och i vilken zon bor du i ?

olika sorter vill ha olika skötsel . och klippte du veck fröställningarna som bildades ?

och hur hade du den i vintras ?

dom vill ha det svalt och torrt på vintern och tvärtom på sommaren hett och mycket vatten .plus denna sommaren har varit sval så den har kanske inte kommit igång än med att vilja blomma . har du däremot sparat fröställningarna så blommar den inte lika mycket nästa år .

har du en som vissnar ner på vintern och om du bor i zon 1-2(3) så prova att plantera ut den på friland i söderläge . då ska den ha väl dränerad jord och man kupar upp jord på den efter bladen frusit veck . på friland kommer den trivas som en kung och blomma jätte mycket .

bilder på mina så kan du så plantera dom på friland och prova det där kommer dom garanterat blomma varje år .har detta år mellan 15-20blommor . hade den varit i kruka så hade den kanske inte blommat lika bra
Biggan_
Jag tror nog som flaxss att det är vädret som avgör. Jag har bara haft några enstaka blommor på mina i år. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon