Hej
jag bor sedan några år i ett nybyggt radhus med två pyttesmå uteplatser.
på framsidan 5 meter gånger 10. Husets kortsida på ena kortsidan av platsen, närmast det en stenlagd uteplats
Avenbokhäck (nu lagom hög ca 2 meter) längs ena kortsidan samt ena långsidan (närmast den en lång rabatt och gången upp till huset (oxå stenlagd) och grannens spireahäck på andra.
Ganska avskärmat och tidvis skuggigt, mest i hörnet som är mellan spirea och avenbok. Där det var tänkt gräsmatta 3x3 meter har jag skaffat ganska mycket bra matjord och kompost. Har en nu ca 20 cm upphöjd odligsbädd, Den var hyfsat djup under markplan, men det är klart, det är inte metervis av god matjord under) Har hittils odlat ettåringar och dragit upp perenner i väntan på att häcken skulle bli klar och förutsättningarna klarna.
I den långa rabatten på andra sidan har jag numer lökväxter och diverse perenner som avlöser varandra. Det känns bra
Tänker nu satsa på buskar inne i häckhörnet i fallande höjd mot en tänkt diagonal i odlingskvadraten (fast snarare en lätt halvmåneformad linje.) Hu det där låter ganska krångligt om man inte sett det kanske...
Sen perenner och i det främsta hörnet lite kryddor (ligger alldeles vid köket)
Nu till min fråga. hade tänkt rhododendron (som jag tycker verkar klara halvskugga bra) i hörnet och sen och ev azalea mer fram mot mitten, där det är sol längre del av dagen. Vill gärna ha några olika sorter med olika blomningstid. Inser att det måste vara någon småväxt sort med tanke på utrymmet, men i en trädgård på den ytan räcker det inte med blomning 3 veckor per år, även om rhododendron har vackert städsegrönt bladverk. Funderar oxå på benved, som ju är vackert på hösten.
Jag är bra på perenner och ettåringar men totalt okunnig om buskar.
Funderar oxå om man kan samplantera någon hög perenn (har gott om alpmarton, mariatistel, akleja och enchynea samt div blåklockor och annat som jag dragit upp själv)
Ja som ni ser jag är högradigt i behov av tips, om någon har lust
A