[attachment=6290:S6300163.JPG][attachment=6291:S6300164.JPG]
Hej
Finns det någon som kan hjälpa mej med namnet på denna krukväxt.
Har fått den som ett par strån för många år sedan. Den växer bra och jag har delat den o gett bort hur många sticklingar som helst.
Nu är jag nyfiken på om någon vet vad den heter. Vore jätteglad för all hjälp. Sofie
Bilden kanske inte visar det men blommorna växer på stänglar som skjuter upp ifrån tuvan
Lars-Olof Arvids
14-08-2007, 15:26
Den heter hottentottlilja (Cyranthus). Hur länge den nu får heta så - tänk på negerbollen.

Det är en lättskött krukväxt som blommar villigt på sommaren och förökar sig med massor av sidolökar. Jag brukar sälja lite överskott på växtmarknader ibland.
Olle
Tack Olle!
Sälja..... låter kul!
Hur mycket kan man ta betalt...:-)
Mest en rolig grej.
TACK IGEN / Sofie
Lars-Olof Arvids
14-08-2007, 16:11
Ja, växtmarknader är mest en rolig grej, för åtmistone om man inte har några eftertraktade sällsyntheter blir man knappast rik på det. Men det är alltid lika roligt att se vad de andra har med sig och att prata växter med trädgårdskompisar och intresserade besökare. Jag brukar ta 20 kr/st för en medelstor hottentottlilja, kanske 25 kr om den är i full blom.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.