Full version: Kaprifol utan blad
Mr Tobias
Jag har en Vildkaprifol på min inglasade balkong. Satte den i mitten på April och den växte fint och bra i början men efter en tid så blev bladen angripna av något vitt, torkade och började falla av och nu återstår bara ett fåtal gröna blad i toppen men några små nya har även kommit en bit upp på rankorna.

Är det mjöldagg som den har drabbats av och varför??? Den står i en riktigt stor kruka och har haft fuktig planteringsjord hela sommaren. Går det att rädda den??? Den ser mer död än levande ut!

Kan jag klippa ner den? Den ser ju verkligen inte tilltalande ut. En stor besvikelse! Hade ju hoppats på underbar kaprifoldoft nu under sensommarkvällarna.

[attachment=6295:Kaprifol2.jpg]
Krolliljan
Släng bladen. Min gjorde likadant förra sommaren, tappade alla blad, men blev fin i år. Man ska kanske behandla till våren med ngt medel men klipp inte.
Mr Tobias
CITAT (dagliljan @ 14-08-2007, 15:42) *
Släng bladen. Min gjorde likadant förra sommaren, tappade alla blad, men blev fin i år. Man ska kanske behandla till våren med ngt medel men klipp inte.

Det verkar vara många som har haft problem med Kaprifoler som fällt sina blad. Men jag vill veta orsaken till varför detta händer så jag kan förhindra det i framtiden! Vill även veta vad sjukdommen heter.

[attachment=6324:Kaprifolblad.jpg]

susa
Både jag min mor och jag har samma problem, vi bor på olika sidor om Stockholm. Hos mig har två av 5 kaprifoler tappat bladen.
Vill precis som Mr Tobias också veta vad det är.

Susa
Krolliljan
Ja min fick mjöldagg.

Jag upptäckte det för sent.

Till nästa år
Vattna vid torka

Jag har också läst om att man kan
Spruta en blandning av lika delar standarmjölk och vatten upprepa en gång i veckan.
eller
Atamon som man blandar ut i vatten ca 1 msk flytande Atamon i 1 l vatten
eller
Bikarbonat utspädd till 1% tillsammans med 2% såpa eller olja men att om man har för mycket bikarbonat kan det bli skador.

ericusrex
Hej

Det kan också vara svampangrepp. Efter sommarens myckna regnande är det nog rätt många som drabbats. För det första kan man i förebyggande syfte spruta vattenuppblandat svavel (svavel köpes i välsorterade blomsterbutiker) och duscha växten från "topp till tå". För det andra skall man plocka bort alla (eller så många man kan) angripna samt fällda blad och slänga (ej på komposten!). Vattenuppblandat svavel fungerar också bra på klematis, som också kan drabbas av svampangrepp.

Eric
Margaretha
Min har också tappat bladen, och det är inte mjöldagg, hellre för mycket regn, som är orsaken. En del växter som stått i vatten har farit väldigt illa, bl.a. kaprifolen, men också ett randgräs, mina dalior,en clematis (Rubens) m.m.

Man kanske borde försöka samla ihop bladen, och hoppas på ett friskt 2008.

Tezzla
Mina kaprifoler är en tragisk syn. Kala partier och fula, dassiga blad. Men NU så har en bestämt sig för att blomma i alla fall. Ur led är tiden och vädret! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon