Full version: Bornholmsfikon
Jejje
Hej!

Jag har ett relativt nyinköpt Fikonträd som står i en liten kruka, "trädet" är ca 1 meter högt och krukan är som sagt liten. Min fråga är...skall jag vänta till våren med att plantera om det? Det kan ju vara så att trädet inte kommer att växa mycket mera i och med att det är i slutet av odlingssäsongen. Har du något tips?
Alexander-VG-zon3
ställ det ute nu och ta in det tills det blir frost ,, sen ska det vila i 0c +5c och mörkt . sen i feb början av mars planterar du om det .
Jejje
Hej och tack för ditt snabba svar...
Vet du om fikon skall vattnas regelbundet och inte får torka ut?

Alexander-VG-zon3
skötsel råd för fikon -- ta ut den utomhus i feb-mars och ta in den om det blir för mycket frost (dom nya bladen tål inte frost) men nya blad kommer i maj så det är ingen stor risk att dom skadas plus lite var man bor också men blir det frost och den har blad ta in den i 0c . sen under sommaren göda den och vattna rikligt men låt den torka upp lätt sen in med den efter nån frost natt (den tål ju zon 1(2) så skulle du glömma den ute och det blir -10c så klara den sig, sen tappar den bladen då övervintar du den svalt och mörkt gärna runt +5c ingen gödning under vintern eller så mycket vatten 1-3gånger under vintern räcker du kan även sätta ut den under nov-feb på dagen om det är plus grader . placering i söder när den är ute vilken tid som helst på året .

lycka till

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon