Susanna
09-07-2003, 20:29
Hej!
I år odlar jag kronärtskockor för första gången och är lite fundersam. Jag satte fröna tidigt i vårvintras och satte ut plantorna i maj någon gång. Nu är de cirka 50-60 cm höga med ganska många stora blad. Men de ska ju enligt fröpåsen bli 1,5 meter höga. Borde de börja växa på höjden snart och när kan man förvänta sig att blomstängeln kommer? Jag tycker det går sakta och undrar om jag verkligen kommer att få några kockor i år...

Har sökt i trädgårdsböcker och här på forumet men hittar inte så mycket om kronärtskockors utveckling.
Hälsningar
Susanna
Rogerzon3
09-07-2003, 23:45
Hej!
Kronärtskockor kan vara lite tröga att växa det första. Den behöver en väldränerad och fet jord med mycket näring i. Den bygger upp en ordentligt stor och bred bladrosett först och sedan skjuter den upp en stängel. Jag tror att rosetten kommer att växa under hela juli och sedan kommer stängeln med skockorna i augusti någon gång. Jag tror inte att de hinner blomma. Du kan säkert få 3 skockor/planta utan problem om vädret blir bra.
MVH Roger!
Ingrid på Västkusten
10-07-2003, 09:50
Tidiga tider ännu - inte ens mitten av Juli - ta't lugnt, det händer grejer i Augusti ;-) speciellt om dne här värmen håller i sig och vi vattnar duktigt(ge gärna en giva näring t ex nässel eller hönsdyngevatten)
Hälsar ingrid
Susanna
10-07-2003, 21:03
Tack! Då kan jag stressa av när det gäller kockorna!!
Susanna
De är fantastiska på hösten, bladen blir som koppar osm man häller syra på. Alla regnbågens färger i metallic.
Vad tror ni om mina skockor som är 20 cm höga med blad som är ca 15 cm långa i ett hav av ogräs. Finns det något hopp? Tror nätterna varit för kalla för skockorna i år. Dessutom kan jag ju inte rensa, av skäl som ni redan vet. Men jag hoppas fortfarande!
Ingrid på Västkusten
13-07-2003, 19:25
Vet Du vad annki?
Har Du ett bra övervintringsställe? I höst- gräv upp dme å övervitnra dem, planerar jag att göra med mina frösådda åsså sätta ut dem TIDIGT nästa vår........då kommer jag nog att hinna!
Hälsar ingrid
Susanna
13-07-2003, 20:30
Ingrid...
Gör det, rekommenderar det starkt, tog upp två plantor och satt i krukor förra hösten och ställde i källaren, vatten en gång under vintern, ut nära husgrunden i slutet av mars, stora knoppar nu... fast jag tänker inte äta dem, utan njuta av blomningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.