Full version: ta bort plommonträd
maxa
Hej, undrar hur noga man behöver vara när man ska ta bort ett plommonträd, har grävt upp själva stubben och rötterna som går ut är avhuggna ca 60 cm ut.
Tror ni detta är ok eller behöver jag gräva vidare för att slippa rotskott?

Maxa
inggu
Hej!

Tyvärr har jag inget svar till dig, istället en annan fråga om borttagning av plommonträd: Jag har funderat på om det är en bra idé att ringbarka för att förhindra rotskott när trädet är fällt?
KURT
De (få) fällda plommonträd som jag har sett har överhuvudtaget inte gett några rotskott efteråt. Om man inte har haft ett plommonträd som redan innan get en massa rotskott så tror jag inte att det är något problem.

Det finns ju endel äldre rotäkta plommsorter som är mycket starkväxande, men för de vanligaste sorterna behöver man inte bekymra sig för rotskott.
maxa
CITAT (KURT @ 15-08-2007, 07:15) *
De (få) fällda plommonträd som jag har sett har överhuvudtaget inte gett några rotskott efteråt. Om man inte har haft ett plommonträd som redan innan get en massa rotskott så tror jag inte att det är något problem.

Det finns ju endel äldre rotäkta plommsorter som är mycket starkväxande, men för de vanligaste sorterna behöver man inte bekymra sig för rotskott.

På min stubbe som stått hela sommaren kom inte ett enda rotskott, jag är väl lite orolig i onödan men när man jagat så många eländiga saker ut ur sin trädgård som jag gjort blir man väl sån.

Rådet blir väl då: kommer inget skott ur stubben kan man antingen låta den vara eller hugga bort det man tycker behövs.
Kommer rotskott - gräv gräv och ta så mycket som möjligt av stubbe och rötter (eller avänd något som tar död på det först och som ovan)

M v h

Maxa som ska ut och fylla igen hålet och planera för buskplantering
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon