Full version: päronrost
E.J.
Hej.

Vi ha fått päronrost på vårat päronträd. Vad gör vi? Läste att man ska ta bort enar och tujor i närheten, men vår tomt omringas av tujor. Räcker det att såga ner päronträdet?

MVH
Ellinor
Näcken
Finns värdväxter, tror det är någon form av krypenar (har ej hört thujor) så finns päronrost. Alla värdväxter inom ett rätt stort område måste tas bort. Bor ni i ett samhälle så tror jag det är svårt att göra något åt det. Antingen så har ni kvar trädet med rosten eller byter ut det mot annat träd, men kolla gärna först med någon bättre expert.
Ewa L
Jag har också päronrost på mina träd. Har iofs tagit bort mina enar och det finns inte många omkring heller. Men i övrigt lever vi vidare med rosten, päronträden och jag. Det har i alla fall inte blivit värre de senaste åren. Om något har det minskat. Och i år får vi en helt fantastisk skörd — som vanligt.
greven
Man kan beskära och kalka för att minska rosten.
Eva-Lotta
YYYYYL!!!

Ni menar att ett träd med rost på faktiskt ger bra frukt!

I våras sågade jag ner mitt tioåriga gråpäronträd eftersom det fått rost och någon (minns som tur var inte vem!) sa att det blir dålig frukt på träd med rost (och vi har fullt med enar runt tomten så det går inte att få bort smittan). Det hade inte börjat ge frukt än så jag trodde det stämde men jag kunde alltså ha haft det kvar och fått fin frukt!?

Eva-Lotta

Ewa L
Eva-Lotta: Det var ju tråkigt att du fick det "rådet". ranting.gif
Jag kollade om jag hade någon bild på mitt träd fullt med frukt (har inte kameran hos mig just nu) för att bevisa, men du får tro mig på mitt ord. Denna bild tog jag på försommaren för två år sedan.

Det beror säkert på hur mycket päronrost trädet har, men mitt har definitivt inte ökat. Snarare motsatsen.
e_sedell
Tänkte passa på och fråga om någon vet om rosten går på alla tujor, eller om det är artspecifikt?

Om den går på Hiba eller inte är väll det jag är mest intresserad av.

Åsa, mälardalen zon 2
Päronrost går INTE på Thuja och Hiba och INTE på vanliga enar (Juniperus communis, hagtornsrost värdväxlar dock med vanlig en men den rosten går inte på päron) heller. Päronrost värdväxlar med mer ädla enar typ Juniperus sabina, Juniperus chinensis var. pfitzeriana och Juniperus virginiana = sävenbom och prydnadsenar man hittar i många villaomräden, speciellt de som har trädgårdar som planterades runt 70-talet.

Och utrota Juniperussorterna som päronrosten värdväxlar med i ett villaområde är nog bara teoreteiskt sett möjligt för det handlar ju om ett par hundra meter år olika håll man måste hålla fritt från prydnadsenar och man kan ju inte knata in hos grannarna och hugga ner deras prydsnadsenar.

Päronträd med små angrepp av rost kan sätta frukt men får man stora angrepp varje år brukar det inte bli så mycket frukt så allt beror på hur stort sjukdomstrycket är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon