växthusjonte
14-08-2007, 23:30
Jag är intresserad av att prova på sen frilandsodling av potatis, vilken väl borde sättas ungefär nu. Om det är någon som har erfarenhet av denna typ av potatisodling så tar jag tacksamt emot råd och tips. Det kan nämnas att jag har god tillgång till såväl halm som löv för täckning.
Alexander-VG-zon3
15-08-2007, 07:53
jag har aldrig satt potatis nu , däremot har jag haft kvar över vintern som jag inte täckte och det växte glatt upp i våras .
Hur smakade potatisen som legat kvar i jorden över vintern?
Alexander-VG-zon3
17-08-2007, 20:48
CITAT (Lillin @ 17-08-2007, 21:26)

Hur smakade potatisen som legat kvar i jorden över vintern?
har inte skördat än .
ingrid fuxwall
17-08-2007, 21:07
Satte potatis för några veckor sedan, några har stuckit upp med små små blad.
Detta har jag gjort några år och hoppats på julpotatis men av en eller annan anledning har jag tagit upp dem tidigare, i år ska jag försöka hålla mig
Jag har alltid kvar potatis i landet över vintern och de smakar precis som vanligt! Ibland kommer blasten tidigare och ibland senare än de jag sätter på våren och det verkar som det blir lite mindre skörd. Mina kvarglömda potatis blir ju "bonuspotatis"! Ibland kommer de upp lite olämpligt, t ex mitt i grönsaksraderna...
Vi har sedan några år kunnat skörda potatis till julafton. Sätter den i september och hoppas på att det inte blir tjäle (Stockholm), har haft tur hittills. I år sätter vi potatis kontinuerligt, har grävt upp en massa kärs som bosatt sig i komposten och det växer så det knakar. Nu lägger vi lite kompostjord på det landet vi skördat innan vi sätter där igen.
Bor du norrut är det väl en idé att täcka landet med halm om det knäpper till och blir kallt. Ett tips är att försiktigt markera med pinnar var blasten finns för när du väl skall gräva upp syns de inte.
Lycka till - färskpotatis på julafton är mums!
Fantastiskt, bor också i Stockholms-regionen och ska testa att odla potatis nu och se om det funkar för mig också!
växthusjonte
20-08-2007, 02:22
Tack för svaren. Hur brukar ni höst- och vinterodlare göra med utsädet? Lär ju vara svårt att få tag på vanligt köpeutsäde vid denna tid.
Har själv fått tips om Stubbetorps och mailade dit - du får gärna ta del av svaret: "Vi börjar skörda ny sättpotatis V34, ring mig då så kan ni få en sort som heter Swift som det går att lyckas att få fram färskpotatis av till Julafton Mvh Lars i Stubbetorp Tele 0141-230021, 070-3388599".
ingrid fuxwall
23-08-2007, 22:58
CITAT (växthusjonte @ 20-08-2007, 03:22)

Tack för svaren. Hur brukar ni höst- och vinterodlare göra med utsädet? Lär ju vara svårt att få tag på vanligt köpeutsäde vid denna tid.
Själv brukar jag spara lite sättpotatis men har nu läst här att det finns att köpa!
växthusjonte
02-09-2007, 22:26
Häftigt! Jag brukar köpa sättpotatisen från Stubbetorp, tror jag ska åka ner till Motala och hämta en 25 kilossäck.
växthusjonte
09-09-2007, 22:30
Jag var nere till Stubbetorp och köpte en säck vardera av Swift och Minerva i lördags. Av Swift satte jag ca 15 kg i växthus och hink, samt även lite Minerva i hink. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Jag har inte satt något på friland ännu och det känns som det börjar bli lite sent, men jag kanske chansar. Den sättpotatis som inte går åt kan jag ju använda i vår. Kan nämnas att jag bara behövde ge 6:- kilot, det blir bra ränta med tanke på den troliga prishöjningen till nästa år.
CITAT (växthusjonte @ 09-09-2007, 22:30)

Jag var nere till Stubbetorp och köpte en säck vardera av Swift och Minerva i lördags. Av Swift satte jag ca 15 kg i växthus och hink, samt även lite Minerva i hink. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Jag har inte satt något på friland ännu och det känns som det börjar bli lite sent, men jag kanske chansar. Den sättpotatis som inte går åt kan jag ju använda i vår. Kan nämnas att jag bara behövde ge 6:- kilot, det blir bra ränta med tanke på den troliga prishöjningen till nästa år.
15 kg! Tänker du sälja till en restaurang?
CITAT (växthusjonte @ 09-09-2007, 23:30)

Jag var nere till Stubbetorp och köpte en säck vardera av Swift och Minerva i lördags.
Oj, vilken lyx att kunna bo så nära

Du såg inte om de hade några nya sorter inför nästa år?
Om du bor så nära Motala så kan det absolut vara idé att sätta på friland. Vi satte den senaste för ett par veckor sedan, men jag tror vi satte ännu senare första året vi fick färskpotatis till julafton.
Lite frost verkar inte spela någon roll, eventuellt kavrglömda potatisar sätter ju nya knölar nästa sommar.
Men om man sätter potatis nu, vad händer då kölden har knäppt blasten??? Måste man inte skydda den? Hade för mig att det var kört för potatisknölarna att utveckla sig om blasten dött.
Innan kölden knäpper blasten helt så sätter man ut pinnar i landet där plantorna finns för att hitta dem sedan. Jag kan faktiskt inte svara på om knölarna fortsätter att växa när blasten dött. I alla fall så har våra varit i OK storlek när vi tagit upp dem. Och de tål lite kyla, bara inte tjälen går för långt ner. Men det tar ett tag här i mellansverige.
Jag har ju satt dom i en hink..men blev lite fundersam efter att ha läst en massa trådar...man ska väl täcka dom med jord ??? Tro at jag läste att någon bara la potatisen PÅ jorden tills den hade fått riktiga ögon och lite rötter
växthusjonte
17-09-2007, 02:18
CITAT (Pirum @ 10-09-2007, 23:23)

Oj, vilken lyx att kunna bo så nära

Du såg inte om de hade några nya sorter inför nästa år?

Minerva och Swift var de som de hade skördat, vi pratade visserligen en del potatis men jag känner inte till några kommande nyheter.
växthusjonte
17-09-2007, 02:52
CITAT (KURT @ 10-09-2007, 06:52)

15 kg! Tänker du sälja till en restaurang?
Jag brukar sälja potatis under normal säsong så om skörden blir ok så är det väl en intressant tanke, antar att kilopriset kan bli skapligt... Provade även att sätta lite egenproducerat utsäde av Rocket i hink, ska bli intressant att se vad det duger till.
Stubbetorp har en kund på Ekerö som sätter ett par hundra kilo, för odling i växthus om jag förstod saken rätt. Det finns även någon i Skåne som odlar ganska mycket till jul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.