Full version: Toppa petunior?
Katti med torpet
Har en Petunia i kruka som bara blir längre och längre och längre, men inte får några fler grenar. Jag antar att jag borde klippa av grenarna för att få den att förgrena sig men det känns lite synd eftersom det ju kommer nya blommor i toppen hela tiden.
Hur skall man göra?
Undrar samma sak om tobak (hög, vit, doftande) skall den beskäras eller grenar den sig ändå?
Föresten, om man nu skall toppa petunian, kan jag då använda topparna som sticklingar, eller är de dödsdömda?
Rogerzon3
Hej!
Petunior går kanonbra att toppa har jag hört. De skall även gå att ta sticklingar på så du behöver inte slänga topparna. Det enda som jag kan tänka mig är att blomningen blir något senare när man toppar, men detso mer intesiv.

MVH Roger!
Pernilla81
Hejsan

Toppa petuniorna så grenar de sig jättefint jag gör det. Det tar inte lång tid för dem att blomma igen ta dem just innan man ser att det blivit knopp, just yttersta en bit...

testa med sticklingar det har jag inte testat med det vore ju en ide =)

Lycka till
Betty
CITAT (Rogerzon3 @ 10-07-2003, 01:31)
Hej!
Petunior går kanonbra att toppa har jag hört. De skall även gå att ta sticklingar på så du behöver inte slänga topparna. Det enda som jag kan tänka mig är att blomningen blir något senare när man toppar, men detso mer intesiv.

MVH Roger!

Jag har toppat mina petunior, sticklingarna började blomma under rotningen (i ett glas vatten). Så här ser sticklingarna ut idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon