Full version: Rostsmitta
majviol
Mina stockrosor har oxå fått eländet! Det har dessutom spridit sig till ett par av mina vanliga rosor! Känns som om jag snart har en trädgård full av rost!
Vad jag har förstått så finns smittan i jorden, så det hjälper väl inte att byta ut stockrosorna..Känns som om det aldrig kommer att försvinna...Fast du har kanske rätt i att det hänger med den väldigt fuktiga sommaren att det är så mycket i år. Stockrosorna var rostiga förra sommaren oxå, men inte på långa vägar som förra året.
Sommartorparn
Olika växter har olika slags rost. Gemensamt för dem alla är att de uppstår särsklilt mycket vid fuktigt väder. Dock smittar dom inte varandra. Rosrosten stannar på rosor. Stockrosrosten stannar på stockrosor och malvor.

Vad gäller stockrosorna så är det jättesvårt att undvika rosten helt. Det räcker att någon i grannskapet har den. Det du kan göra inför nästa sommar är att ta bort alla gamla växtdelar, och när de första bladen visar sig på våren skära bort alltihop och låt växten starta om. Sedan får plantan bättre motståndskraft om du gödslar o vattnar. Det finns visst vissa sorter som är motståndskraftigare, men dom vanliga stockrosorna har nästan alltid rostiga blad framåt sensommaren. Plantera något yvigt framför dom så syns det inte. smile.gif
majviol
Tack för tipset!
Det ska jag testa nästa år. Jag har även hört att det skulle vara bra att strö stenmjöl på jorden, det kanske binder fukten i min leriga jord.
Jag trodde det var samma gamla rost på växterna, för det är mycket i trädgården som verkar ha fått svampangrepp i år, men det beror såklart på väderleken. Det är bara att hoppas på bättre väder nästa sommar!
cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon