Full version: Vad är detta?
Lars-Olof Arvids
Här är några smådjur som jag fotograferade i förra veckan. Ruda, Amaira eller den som vill får gärna hjälpa mig att artbestämma dem.

[attachment=6311:Blomfluga_bsk.jpg]

Först en liten blomfluga på en mynta i min rabatt.

[attachment=6312:Fluga_bsk.jpg]

En fluga till, som sitter på en isop.

[attachment=6313:Bi_bsk.jpg]

Ett bi på en väddklint i min äng.

[attachment=6314:Larver_bsk.jpg]

Ett par larver, också på en väddklint i ängen.

Olle
amaira
1. Baltfluga, Episyrphus balteathus. En vacker migrant som är mycket vanlig i trädgårdarna den här årstiden. Lite mindre än en husfluga och lätt att känna igen på färg och teckning. Den har svarta band och strax bakom ännu ett "brutet band" som jag tycker ser ut som vingar på en flygande fågel.

2. Eristalisart. Lätta att känna igen som släkte (slamblomfluga) genom att de är så lika bin. Svåra att särskilja arterna.

3. Vilket vackert bi wub.gif

4. Ingen aning.

amaira
Här en närbild på baltflugans bakkroppsmönster:

"De här "vingarna", eller "höjda ögonbrynen" (brutna svarta bandet) kan ha lite olika längd och tjocklek, men det är enbart dennaf luga som har denna teckningen.

Gå ut i trädgården och titta den som vill, om ni inte finner den där blir jag snopen. Har ni liljor så finns det säkerligen ett flertal där, varav flera kanske till och med står stilla i luften framför liljorna.
Lars-Olof Arvids
Tack Amaira för intressant information och en fin närbild! wub.gif
Baltflugan ska jag lära mig, för den är mycket riktigt vanlig nu. Eristalisen borde jag ju ha känt igen, men tyckte att den såg så stor ut jämfört med dem jag har fotograferat tidigare i år.

Olle
Gossen Ruda
Biet är ett Sandbi, släktet Andrena. Utseendet, tidpunkten och att det är på en korgblommig växt tyder på Tandsandbi, Andrena denticulata. Just det att det finns pollen både på benen och bakre delen av mellankroppen pekar på denticulata. Dom samlar bara pollen på korgblommiga växter.

Vilka växtstekellarverna är har jag ingen aning om.
Lars-Olof Arvids
Tack Ruda! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon