Full version: Klicker
Leia
Har precis införskaffat en bok i ämnet och en klicker (eller två för att vara exakt, jag vet att jag kommer att slarva bort minst en nämligen... whistling.gif )
Jag har aldrig provat förut och har ännu bara läst första kapitlet i boken, så jag har inte börjat praktiserat. Är det någon här som provat och vill ge råd/tips innan jag sätter igång? smile.gif
KURT
Jag har bara hört att man skall vara mycket nog och konsekvent att verkligen associera klickljudet med rätt beteende, och att det måste komma vid exakt rätt tidpunkt.
HelénE
CITAT (Leia @ 15-08-2007, 09:21) *
Har precis införskaffat en bok i ämnet och en klicker (eller två för att vara exakt, jag vet att jag kommer att slarva bort minst en nämligen... whistling.gif )
Jag har aldrig provat förut och har ännu bara läst första kapitlet i boken, så jag har inte börjat praktiserat. Är det någon här som provat och vill ge råd/tips innan jag sätter igång? smile.gif

Jag använder den ibland till vissa saker. Kantarellträning, trix samt även till problemlösning.

Råd??? Hmmm, få se confused.gif :
1. Se till att klicka in hunden ordentligt först.

2. Vill du använda den till shaping, dvs. när hunden spontant utför ett beteende, var noga i början att inte fastna för att klicka in ett enda trick eller en rörelse, tex. bara klicka för att hunden lyfter högertassen / kollar åt vänster eller så. Det är lätt att man då fastnar i enkom denna rörelse och sen vill hunden inte spontanerbjuda något alls, utan sitter bara och gör den enda rörelsen man råkat klicka in. Klicka istället lite hur som happ i början. När hunden lyfter höger framtass, när den vrider på huvudet åt höger, när den sätter sig, ställer sig osv. till hunden kommer på att AHA, vad jag än gör så klickar det. Öva så några gånger, och sen kan du börja med tex. ett trick...men öva parallelt ett par andra så inte just bara det tricket fastnar.

3. Var noga med NÄR du klickar, det måste vara exakt och inte sekunden efter. Testa själv med att ha någon som kastar upp en boll i luften/iväg och bestämm i förväg att när bollen passerar en viss punkt/slår i backen DÅ exakt ska du klicka. Man märker då lätt hur svårt det är. Klicka på nån människa som träning, bestäm tex. en eller två rörelser/mimiker som ger klick och öva på att klicka exakt när personen gör så (som gör massa andra saker också under tiden).

4. Speciellt viktigt är det med klick i rätt ögonblick om man ska nyttja den till att arbeta bort problem. Ska du ex. använda den för att din hund har svårt för barn, så gäller det att klicka exakt den sekund hunden ser barnet, men FÖRE den hunnit jaga upp sig, annars om du klickar efter den jagat upp sig så är risken i bästa fall att den inte ens är kontaktbar och märker klickern, i värsta fall att den tror den blir belönad för att den jagat upp sig. Det tar en halvsekund ungefär i skillnad, så det gäller verkligen att vara allert. Är man försent ute, är det i så fall bättre att man avstår klicket den gången.

5. Kom ihåg att klick är ALLTID = godis/belöning. Avstå aldrig från detta. Skulle du råka klicka av misstag, så ja då får man ge belöningen ändå.

6. Klickern ska inte nyttjas som inkallningssak, dvs. man ska inte klicka för att påkalla hundens uppmärksamhet för att få den komma. Däremot kan man mycket väl klicka när hunden kommer till en = är på väg, eller när den i vart fall vänder huvudet mot en och ger en kontakt (om man inte kommit längre än så i inkallningen). OCh OBS! att klicka vid hundmöten/läskiga barn/läskiga människor osv. är inte att blanda samman med att man då påkallar uppmärksamheten i form av kontakt/inkallning. Man klickar då för att belöna sinnesstämningen INNAN hunden eldat upp sig, för att ge hunden en positiv känsla (godis = positivt, läskigt barn = klick = godis). så detta ska inte blandas samman med att öva inkallning med klicker.

Klickern är jättebra om man klarar att vara exakt, men själv är jag inte eg. en människa som går omkring med en manick i handen hela tiden. Därför använder jag den bara då och då. Jag har nyttjat den för att arbeta bort min hunds rädsla för främmande konstiga människor (med käppar, rullator, haltandes, utvecklignsstörda, fyllisar osv.), men bytte efter en tid ut den mot et tmuntligt smack-smakc (som för hästar), jag övade alltså in det ljudet på samma sätt som man övar in klickern. Munnen har jag alltid med mig nämligen, och den är alltid redo crazy.gif Men klickern kan glömmas, eller råka ligga i fickan, eller råka hållas bakofram osv.

Lycka till

Helén

Ett litet PS. Nu vet jag inte vilka böcker du köpt, men den jag gillar absolut bäst är Anders Hallgens Lyckliga lydiga hundar, om kliker och shaping, en tunn och oanseenlig bok för bara drygt 40:-

Varför: Jo för den går jättefort att läsa, man kommer in i hur man ska göra direkt, och den innehåller några bra användbara träningsexempel som lätt kan appliceras på annat. Kom-i-gång på tup 1 timme.

Jag har en klicker bok till, hur omfattande som helst, har haft den i ett år och fortfarande inte kommit mer än hälften och således inte ens till kapitlet hur man börjar...försökt tjuvläsa det kapitlet, men det hänvisar hela tiden till nåt tidigare i boken, så den går inte att fuska igenom heller.

Helén
AnitaO
Jag har testat litegrann.
Började inomhus med att sätta klickljudet i samband med godis.
Jag köpte boken "Din hund en lydig hund" - Anders Hallgren.
Vilka böcker har du köpt?
Leia
Tack för ett så utförligt svar Helene!

Jag har köpt "KLICKERTRÄNING för din hund" av Morten Egtvedt & Cecilie Koste. (Canis) Blev rekomenderad den boken på ett hundforum.

De böcker ni nämnt av Anders Hallgren tror jag bestämt att jag har stående i bokhyllan, inköpta för säkert 10 år sedan och faktiskt nästan bortglömda... Ska nog leta fram dem.

Gick och tittade "Lyckliga lydiga hundar" hade jag. smile.gif

Jag beställde föresten Cesar Milans bok också, men har inte börjat i den. Jag tycker att det är intressant med olika tillvägagångssätt när det gäller hunduppfostran och försöker lära mig så mycket som möjligt för att själv kunna klura ut vad som passar mig och min hund bäst.
Rapchic
när vi klicktränade våra fåglar så hittade vi mkt på internet
var minns jag tyvärr inte nu
AnitaO
CITAT (Leia @ 15-08-2007, 12:06) *
Jag beställde föresten Cesar Milans bok också, men har inte börjat i den. Jag tycker att det är intressant med olika tillvägagångssätt när det gäller hunduppfostran och försöker lära mig så mycket som möjligt för att själv kunna klura ut vad som passar mig och min hund bäst.

En annan bra bok om kommunikation mellan människa och hund:
"Se vad jag säger - om hundars språk" - Memea Mohlin
Leia
CITAT (AnitaO @ 15-08-2007, 12:39) *
En annan bra bok om kommunikation mellan människa och hund:
"Se vad jag säger - om hundars språk" - Memea Mohlin

Den har jag faktiskt inte, men jag har 4 andra böcker som hon skrivit. smile.gif
HelénE
CITAT (Leia @ 15-08-2007, 12:06) *
Tack för ett så utförligt svar Helene!

Jag har köpt "KLICKERTRÄNING för din hund" av Morten Egtvedt & Cecilie Koste. (Canis) Blev rekomenderad den boken på ett hundforum.

De böcker ni nämnt av Anders Hallgren tror jag bestämt att jag har stående i bokhyllan, inköpta för säkert 10 år sedan och faktiskt nästan bortglömda... Ska nog leta fram dem.
Gick och tittade "Lyckliga lydiga hundar" hade jag. smile.gif

Oj jag blanda ihop, Din hund en lydig hund, heter Anders Hallgrens klickerbok som är så bra. Lyckliga lydiga hundar är en helt annan bok, förvisso ganska bra, men inte om klicker. Gillar AHs böcker ganska bra, men tycker ibland problembeskrivningar och lösningar är lite väl kortfattat/förenklat. Det låter så lätt när man läser, men sen om det inte funkar...ja vad gör man då? Klickerboken är dock väldigt bra.

Den andra boken av Morten Egtvedt & Cecilie Koste har jag också, men tycker den är allt för långrandig för att komma igång.

Memea Mohlin är väldigt bra, har lånat den på biblioteket.

Cesar tycker jag faktiskt sådär om. Visst vissa saker gör han bra, och tolkar bra, men när han håller på med elhalsband, stackel och konstiga dubbelhalsband med inbygd kräkreflexfunktion, så skakar jag på huvudet och ryser. Det gör att jag inte riktigt kan ta mannen på allvar.

En bra hundtränare behöver inte nyttja dylika medel för att träna en hund i mitt tycke.

Helén
lisselbo
Klickerträning för din hund har jag, himla rolig att läsa.
Har inte kommit igång med träningen själv, köpte nog klickern för 1½ år sedan.
Men, men nå´n gång kanske.
Bättre sent än aldrig.
Leia
CITAT (lisselbo @ 15-08-2007, 17:52) *
Klickerträning för din hund har jag, himla rolig att läsa.
Har inte kommit igång med träningen själv, köpte nog klickern för 1½ år sedan.
Men, men nå´n gång kanske.
Bättre sent än aldrig.

Ja ja gillar också boken, men börjar få lite prestationsångest, tänk om jag kommer klicka på fel hundradelssekund och förstör hela grejen!!!! crazy.gif tongue.gif
Cockaby
Men det är det som är så bra med klicker, det går inte att förstöra nåt, och riktigt så känsligt på timingen är det inte. Det värsta man kan göra är det Helene skriver i punkt 2, att man fastnar på ett enstaka beteende så att det är det enda hunden bjuder på. Annars är det bara att komma ihåg att alltid belöna efter klick. Skulle du nån gång klicka för fel sak är det inte hela världen. Hunden kanske testar det felaktiga beteendet du klickade för nån gång till men ger du ingen belöning för det så testar den nåt annat istället. Och skulle du under lite längre tid ha tränat in ett beteende du inte vill ha så är det inte så svårt att träna bort heller, eller snarare att man tränar in ett annat beteende som hunden ska använda i den situationen.

Jag använder inte klickern så jättemycket, men det har blivit en rolig aktivitetslek jag och min hund tar till regniga dagar. Jag sätter mig helt enkelt på golvet med klickern i ena handen och godis i den andra och sen klickar jag i stort sett för varje rörelse hunden gör. Efter ett tag så får jag nån idé vad jag ska få henne att göra, att vända sig om, titta på en specifik sak, lägga sig ner eller lite vad som helst. Då inriktar jag mig på det ett tag tills jag börjar få nåt resultat och byter när jag får nån ny idé. Nu senast så kliade hon sig på ryggen när vi höll på och jag var snabb och klickade det. Sen tog det inte lång tid innan hon började testa att ta upp huvudet i den positionen igen. Hade jag tränat på det dagen efter också så hade jag itne varit långt ifrån att kunna lägga ett kommando på det, så skulle jag haft en hund som kliar sig på kommando... smile.gif

Men i vilket fall, skippa prestationsångesten och börja klicka. Bara se till att klicka för "allt" i början, bara hunden rör en tass. Ett råd är att aldrig klicka om hunden skäller, även om den i övrigt utför rätt beteende, skällandet fastnar lätt i beteendet och kan vara oerhört svårt att bli av med. Ett annat är att i början inte klicka för att hunden sätter sig ner. De flesta hundägare har mer eller mindre medvetet lärt sina hundar att sätta sig ner och invänta kommando från föraren vilket gör att hundar ofta väljer att sätta sig ner när man börjar träna. Börjar du dessutom klicka det så får du lätt en hund som itne kommer röra sig ur fläcken utan bara sätta sig och vänta på fler anvisningar.
Leia
Tack för tipsen! smile.gif
Carl
Hi!
Provar klicker på min fru .Det går frammåt
Leia
CITAT (Carl @ 18-08-2007, 17:33) *
Hi!
Provar klicker på min fru .Det går frammåt

rotfl.gif Lycka till! Vad använder du för belöning? rolleyes.gif
Leia
Dino har nu lärt sig att klick=belöning.

Nästa steg som jag började med idag var att han skulle trampa på musmattan. Och jodå det kom han på efter en stund att det var det jag ville att han skulle göra. MEN sedan sitter han där, som berget, jag kan springa, göra kullerbyttor, locka på honom, men han sitter kvar på musmattan Hur gör jag då?: Och har jag förstått det rätt att man inte sätter ett komando på musmattan om man ska använda den som "targeting"?
Cockaby
Haha, härlig syn jag får i huvudet när jag läser det här. Han verkar ju definitivt ha fattat i varje fall, nu är det bara matte som ska få till det ordentligt också smile.gif

Du får helt enkelt lära dig att ge godiset på ett sånt sätt så att han är tvungen att gå ifrån musmattan för att han ska kunna ta godiset. Exempelvis erbjuda den från handen en liten bit bort så han måste gå två steg och du kan snabbt flytta mattan, eller att du som belöning kastar godisen nån meter bort. Men se det som att det är han som klickertränar dig och att du också får vara med och tänka ut hur du ska göra smile.gif

Själv har jag faktiskt ett kommando på locket, nämligen trampa. Men ska man använda det i olika moment där man kanske vill ha något annat kommando så kan jag nog också rekommendera att inte lägga på ett kommando för det. Själv använder jag det i agilityn där jag även när det inte finns nåt lock använder kommandot trampa när hunden är på väg ner för bommen.
Leia
Tack för svar! smile.gif
Jo, jag kom på att jag kunde ge honom godiset på ett sätt så han blev tvungen att gå ifrån.... Att jag inte tänkte på det först... biggrin.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon