CITAT (Leia @ 15-08-2007, 09:21)

Har precis införskaffat en bok i ämnet och en klicker (eller två för att vara exakt, jag vet att jag kommer att slarva bort minst en nämligen...

)
Jag har aldrig provat förut och har ännu bara läst första kapitlet i boken, så jag har inte börjat praktiserat. Är det någon här som provat och vill ge råd/tips innan jag sätter igång?

Jag använder den ibland till vissa saker. Kantarellträning, trix samt även till problemlösning.
Råd??? Hmmm, få se

:
1. Se till att klicka in hunden ordentligt först.
2. Vill du använda den till shaping, dvs. när hunden spontant utför ett beteende, var noga i början att inte fastna för att klicka in ett enda trick eller en rörelse, tex. bara klicka för att hunden lyfter högertassen / kollar åt vänster eller så. Det är lätt att man då fastnar i enkom denna rörelse och sen vill hunden inte spontanerbjuda något alls, utan sitter bara och gör den enda rörelsen man råkat klicka in. Klicka istället lite hur som happ i början. När hunden lyfter höger framtass, när den vrider på huvudet åt höger, när den sätter sig, ställer sig osv. till hunden kommer på att AHA, vad jag än gör så klickar det. Öva så några gånger, och sen kan du börja med tex. ett trick...men öva parallelt ett par andra så inte just bara det tricket fastnar.
3. Var noga med NÄR du klickar, det måste vara exakt och inte sekunden efter. Testa själv med att ha någon som kastar upp en boll i luften/iväg och bestämm i förväg att när bollen passerar en viss punkt/slår i backen DÅ exakt ska du klicka. Man märker då lätt hur svårt det är. Klicka på nån människa som träning, bestäm tex. en eller två rörelser/mimiker som ger klick och öva på att klicka exakt när personen gör så (som gör massa andra saker också under tiden).
4. Speciellt viktigt är det med klick i rätt ögonblick om man ska nyttja den till att arbeta bort problem. Ska du ex. använda den för att din hund har svårt för barn, så gäller det att klicka exakt den sekund hunden ser barnet, men FÖRE den hunnit jaga upp sig, annars om du klickar efter den jagat upp sig så är risken i bästa fall att den inte ens är kontaktbar och märker klickern, i värsta fall att den tror den blir belönad för att den jagat upp sig. Det tar en halvsekund ungefär i skillnad, så det gäller verkligen att vara allert. Är man försent ute, är det i så fall bättre att man avstår klicket den gången.
5. Kom ihåg att klick är ALLTID = godis/belöning. Avstå aldrig från detta. Skulle du råka klicka av misstag, så ja då får man ge belöningen ändå.
6. Klickern ska inte nyttjas som inkallningssak, dvs. man ska inte klicka för att påkalla hundens uppmärksamhet för att få den komma. Däremot kan man mycket väl klicka när hunden kommer till en = är på väg, eller när den i vart fall vänder huvudet mot en och ger en kontakt (om man inte kommit längre än så i inkallningen). OCh OBS! att klicka vid hundmöten/läskiga barn/läskiga människor osv. är inte att blanda samman med att man då påkallar uppmärksamheten i form av kontakt/inkallning. Man klickar då för att belöna sinnesstämningen INNAN hunden eldat upp sig, för att ge hunden en positiv känsla (godis = positivt, läskigt barn = klick = godis). så detta ska inte blandas samman med att öva inkallning med klicker.
Klickern är jättebra om man klarar att vara exakt, men själv är jag inte eg. en människa som går omkring med en manick i handen hela tiden. Därför använder jag den bara då och då. Jag har nyttjat den för att arbeta bort min hunds rädsla för främmande konstiga människor (med käppar, rullator, haltandes, utvecklignsstörda, fyllisar osv.), men bytte efter en tid ut den mot et tmuntligt smack-smakc (som för hästar), jag övade alltså in det ljudet på samma sätt som man övar in klickern. Munnen har jag alltid med mig nämligen, och den är alltid redo

Men klickern kan glömmas, eller råka ligga i fickan, eller råka hållas bakofram osv.
Lycka till
Helén
Ett litet PS. Nu vet jag inte vilka böcker du köpt, men den jag gillar absolut bäst är Anders Hallgens Lyckliga lydiga hundar, om kliker och shaping, en tunn och oanseenlig bok för bara drygt 40:-
Varför: Jo för den går jättefort att läsa, man kommer in i hur man ska göra direkt, och den innehåller några bra användbara träningsexempel som lätt kan appliceras på annat. Kom-i-gång på tup 1 timme.
Jag har en klicker bok till, hur omfattande som helst, har haft den i ett år och fortfarande inte kommit mer än hälften och således inte ens till kapitlet hur man börjar...försökt tjuvläsa det kapitlet, men det hänvisar hela tiden till nåt tidigare i boken, så den går inte att fuska igenom heller.
Helén