Full version: Roll on
Leia
Vad har ni för erfarenheter av roll on, vilka är bra, vilka är dåliga?

Jag tycker att en roll on ska hålla svettlukt borta i ett dygn - inte kortare. Och helst inte missfärga kläder.

Jag köpte "foreverlivings" aloevera deodorant stick, som luktar underbart och ger inte missfärgningar på kläder. MEN håller inte svettlukten borta så bra thumbdown.gif Jag är ingen "svettig" person (snarare en fryslort), men ändå håller deon bara i ca ett halv dygn. thumbdown.gif
Bee
Jag fick sluta med vanlig rollon efter att jag fick en envis klåda. Numera använder jag flytande kristalldeo i rollonform. Sorten jag använder heter Thai och den köper jag i hälsokostbutiken (det finns andra märken också). Dyr men dryg. Den håller svettlukten borta väldigt effektivt - hela dagen, dock inte själva svetten. Den är oparfymerad.
cic
VÅG - Apotekets deo. Kanon, bra pris. tummenupp.gif
Fenja
Barnängens fick bäst i test läste jag någonstans...
Mvh
Fenja
Mollis
Tycker att Degree är den som funkar bäst...
ah56
Jag använder också Thaideo fast i stick/stift inte flytande. Den är fantastiskt effektiv BÅDE mot svett och lukt. Var själv väldigt skeptiskt till en början men testade första gången när jag skulle på marknad en varm svettig dag förra sommaren. Jag svettades över hela kroppen utom just i armhålorna.
Betty
CITAT (Mollis @ 15-08-2007, 10:35) *
Tycker att Degree är den som funkar bäst...

Tycker jag med... tummenupp.gif Men sist jag behövde köpa ny så var den slut i affären så jag testade att köpa Rexona activereserve - den är inte alls lika pålitlig. Nästa gång blir det Degree igen.
anna_rispan
Jag har Barnängens just nu. Den funkar för mig. Är mest en frusen person och jag tycker att den håller 24 timmar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag testar just nu också Barnängens. Men blir nyfiken på Thaideo. Aldrig hört talas om den.

Har ju också problem med klåda med många Deo

Elisabeth
Bee
Kristalldeo - som tex Thai - är ett miljö- och hälsovänligare alternativ till andra sorter som innehåller diverse kemikalier. Man kan antingen köpa en "kristallklump" som man fuktar innan man tar på det eller så finns det i flytande form. Och som deostick som ah56 nämnde. Det deon gör är att den hämmar bakterietillväxten och det är dom som luktar.

Tycker absolut att du skall prova. Gå in i vilken hälsokostaffär som helst och fråga vilka sorter dom har.
Jag har inte haft besvär med klåda sen jag började med Thai.

elleave
För tillfället har jag ldb, och den tycker jag funkar bra, har även haft date och euroshopper, och de är oxå helt ok. Men jag är nog inte jättesvettig jag heller.... smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack Bee.

Jag brukade ju ofta köpa på apoteket i tyskland eftersom det inte finns många deo jag tål.

Men jag skall testa Thaideo och eftersom både du och ah56 bor i mina trakter så hittar jag den säkert också.

Jag svettas ju inte så mycket, förutom på nätterna, men man vill ju känna sig fräsch

Elisabeth
pimpim
Jag brukar köpa denna deodorantsten

deodorantsten
Bee
CITAT (pimpim @ 15-08-2007, 13:25) *
Jag brukar köpa denna deodorantsten

deodorantsten

Jamen, det är ju precis den "kristallklumpen" jag menade! Jag hade en sån innan jag hittade den flytande formen.

Tack för länken, förresten. Kul sajt!

Castea
Jag luktar svett rätt snabbt. För mig funkar Yves Rochers roll on-sorter jättebra.
netaave
Kör med Nivea, alternerar mellan "Pearl" och "Pure" i den.
Snöflinga
"Absolut torr" som jag köper på apoteket är effektiv även mot fotsvett i minst två dygn tummenupp.gif
cic
CITAT (Snöflinga @ 15-08-2007, 16:43) *
"Absolut torr" som jag köper på apoteket är effektiv även mot fotsvett i minst två dygn tummenupp.gif

Fast inte tar du väl den varje dag? Jag tar på den ca 1 ggr i månaden över natten, sen håller det i sig ett tag. Hade problem med armsvett innan, men inte längre. Inte onormalt i alla fall.
e9olivia
Jag vill rekomendera Vichy's deodorant som finns på apotektet. Hade problem med klåda och efter behandling ville jag ha något skonsamt och effektivt. Vichy är både och!!! Dock lite dyr, men hellre att det kostar lite mer och man slipper kliandet... biggrin.gif
Farbror Blå
Axe spklart, sett på reklamen att tillåme hisspojkar får fler suktande blickar än Ben Affleck när dom har den på flirting.gif
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 15-08-2007, 20:28) *
Axe spklart, sett på reklamen att tillåme hisspojkar får fler suktande blickar än Ben Affleck när dom har den på flirting.gif

rotfl.gif
Netha
Använder numera sällan deodorant eftersom jag inte svettas och aldrig luktar svett . Tacksam för det. smile.gif
Men förr använde jag Rexona och den var effektiv, fast den gav ränder i tröjorna.
Kathy
Svett i sig luktar inte.

Svett består av vatten och salt och kommer från en speciell sorts körtlar (svettkörtlar eller ekrina körtlar). Mellan svettkörtlarna sitter doftkörtlar (apokrina körtlar) som producerar fetter, proteiner och kolhydrater – näring för bakterier!

När bakterierna som sitter på huden bryter ner ämnena börjar det lukta. Om man steriliserar huden, dvs. använder deodorant, tar man kål på bakterierna på huden. Doftproduktionen går nästan ner till noll.

Det tar minst 12 timmar innan bakterierna är så många att de börjar lukta.

Ewa L
Efter bröstcanceroperationen (då de också tar bort lymfkörtlar i armhålan) kan jag inte använda någon deo som innehåller aluminiumklorid. Och det gör de strängt taget allihop.

Hörde talas om Thai-stenen. Tyckte det lät som humbug! En liten sten som skulle fuktas... Kostade ~50,- vilket jag tyckte var dyrt också. Men jag provade väl då.

Den är KANON!! Räckte i flera år. Nästa sten blev större storlek. Kostnad ~75,-. Det gäller bara att inte tappa den i golvet, speciellt inte om man har klinkers- eller marmorgolv. wacko.gif
Castea
Deodorantsten har jag också, men den är inte tillförlitlig på mig. Men däremot är den kanon att stryka på ytliga skärsår, som blodstillare. Det är väl egentligen en gammal idé - deodorantstenar är väl baserade på alun, som män länge använt som blodstillare vid rakning.
Ewa L
Ja, den innehåller alun, men det nämns inte så ofta eftersom många då asocierar till aluminium. Vilket alltså är helt fel.

Tråkigt att den inte funkar på dig, men vi är ju alla olika konstruerade.
cic
Var hittar man såna "deostenar"? Jag skulle vilja prova.
ah56
länk thaideo
Jag har handlat i hälsokostaffär "Lifekedjan"
cic
CITAT (ah56 @ 17-08-2007, 11:06) *
Jag har handlat i hälsokostaffär "Lifekedjan"

Ok, då ska jag gå dit. Tack! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon