Full version: Dahlia
Lotten
Har sått dahlier av olika slag. De frösådda ser ut som kraftiga buskar som jag läst mig till ska toppas bort den första knoppen, men det har inte kommit upp några än. Däremot på knöl Dahliorna har det kommit blom knoppar, undrar om man ska ta bort även dem? I sådanna fall kommer det att "göra ont"...men om det ger en "rikligare skörd" gör jag det[B][B]
Pema
Har aldrig hört att du ska ta bort knopparna däremot kan man toppa plantan för att det ska grena sig och bli buskigare det brukar jag göra rolleyes.gif
marie i Tierp
gallra bort knoppar brukar man göra på "dinner-plates" för att få dom riktigt stooora blommorna. Man behöver inte toppa för att plantan ska dela sig heller, det gör den ändå. Toppar du dahlian så försenar du blomningen, nå´t att tänka på om man är nyfiken på hur blommorna kommer att se ut....
Lotten
Plantorna är toppade sedan tidigt i våras och vet nu att alla starka knoppar ska få sitta kvar.....undrar vilka färger det blir :-).
Tack för de goda råden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon