GrönaBönan
[attachment=6315:staketbild.jpg]
Vi har tagit bort en ful gammal Thujahäck utmed vägen, där det även finns ett trådstaket.
Innanför detta hade vi tänkt att plantera en ny häck.
Vi är väldigt förtjusta i Liguster, men den kräver ständig klippning och vi hade inte tänkt att häcken skulle bli så hög,
bara ca 1 m eller lite mer, för att inte skymma sikten när man ska köra ut från tomten.
Häcken ska vara där för att dölja det lite tråkiga staketet, men även som skydd eftersom vi har trottoar och ganska starkt traffikerad bilväg utanför.
Finns det låga häckar? Och nu menar jag inte lavendel, isop och så låga.
Rafael
Staketet var inte för fagert... Vill du ha en häck som är grön året runt, eller räcker det med att staketet inte syns inifrån? I så fall skulle kanske oxel kunna vara något?
Hannele
CITAT (GrönaBönan @ 15-08-2007, 10:08) *
Vi har tagit bort en ful gammal Thujahäck utmed vägen

Lite synd, för jag har sett gamla tujahäckar, som snyggt klippts ner låga:

[attachment=6325:dscf0031.jpg]

[attachment=6326:dscf0024.jpg]
Chamomille
Buxbom kanske. Långsam och låg. Nu vet jag inte hur hög den kan bli. Men det gör säkert någon annan...? confused.gif
Bee
CITAT (Chamomille @ 15-08-2007, 13:34) *
Buxbom kanske. Långsam och låg. Nu vet jag inte hur hög den kan bli. Men det gör säkert någon annan...? confused.gif

Två av mina grannar har buxbomshäck. Dom hålls runt metern och är ca en halvmeter tjocka drygt.
GrönaBönan
CITAT (Hannele @ 15-08-2007, 13:29) *
Lite synd, för jag har sett gamla tujahäckar, som snyggt klippts ner låga:

Ja, det har jag också sett, och det kan se jättesnyggt ut, men denna häcken var så fruktansvärt ful och oregelbunden, plus att den skymde sikten vid utfarten och inifrån huset.
thumbdown.gif
Hannele
CITAT (GrönaBönan @ 15-08-2007, 14:20) *
Ja, det har jag också sett, och det kan se jättesnyggt ut, men denna häcken var så fruktansvärt ful och oregelbunden, plus att den skymde sikten vid utfarten och inifrån huset.
thumbdown.gif

Man kan ju klippa lågt, där det skymmer - och ojämnheter kan ofta fixas till med tid och varsam hand.
Idegran är min favorit, men ni vill ju inte klippa..
GrönaBönan
CITAT (Hannele @ 16-08-2007, 10:33) *
Man kan ju klippa lågt, där det skymmer - och ojämnheter kan ofta fixas till med tid och varsam hand.
Idegran är min favorit, men ni vill ju inte klippa..

Vi har inget emot att klippa, men vi ska troligrn sälja huset inom kort och vill därför att trädgården ska vara "lättskött".
Vi har fått mycket beröm av folk som går förbi, att vi tagit bort häcken. Verkar vara många som retat sig på den... Den har skymt huset och skymde utsikten från fönstren på första våningen, som ligger en bit över markplan.
Frågan är bara om man ska satsa på en riktig häck eller bara plantera typ lavendel eller nått.
Jordmånen verkar inte vara den bästa. Thujan klarade det inte, är Thuja en känslig växt?
Finns det någon som är "okänslig" mot var den växer?
Vi har syrenplantor på annat ställe på tomten, som skulle kunna bli häck, men är de lämpade för detta?
Idegran är ju inte min favorit, på grund av bären och tre hungriga ungar ;-)
Idealet hade varit en häck som (typ thujan) växer upp och man klipper den på den höjd den ska ha och sen växer den inte mer på höjden.
Har tänkt på om man kunde ha klängrosor på staketet...?
Men det är kanske svårt... de vill väl ha mer bördig jord, och sen kanske de växer för lång utåt gatan, det är bara en smal trottoar, och ganska mycket trafik tidvis.
Fenja
Syren kan ju bli nog så höga om man inte håller på att klippa ner dem och det är nog svårt att hålla dem på så låg höjd. Liguster kanske skulle kunna vara ett alternativ? Låg ölandstok och rosenspirea är också ganska anspråkslösa.
Mvh
Fenja
Ophelia
Någon typ av aronia. Det finns ju den lilla låga "Hugin" (Aronia melanocarpa) som ska vara väldigt bra (E-planta). Blir kanske kring metern, något högre max. Är kompakt och bären är inte giftiga. Höstfärgen är vacker och den har fina blomor på våren. Är ganska tålig gällande jorden men personligen tycker jag att man som grundstart ändå ska ge växterna den bästa starten man kan erbjuda dem. De är ju inte direkt gratis.
Hannele
CITAT (GrönaBönan @ 19-08-2007, 00:36) *
Idegran är ju inte min favorit, på grund av bären och tre hungriga ungar ;-)

Lugn, de senaste 60 åren har inget barn blivit skadad av idegran - eller någon annan giftig växt. coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon