GrönaBönan
15-08-2007, 09:29
Vi bor första året i ny trädgård och har flera stora päron- och äppleträd, fulla av frukt.
Men nu vill vi veta när vi ska plocka dem... och så är det ju roligt att veta vilka sorter det är.
[attachment=6383:applelillatradvyer.jpg]
Det första är ganska ungt, kan nog vara 10-12 år gammalt, men jag tycker att där är två olika sorter på det. Kan det stämma? Frukterna ser inte ut att ha samma form på båda sidor av trädet, och även bladen är olika.
[attachment=6384:applegammaltvyer.jpg]
Det stora äppleträdet i trädgården är nog från begynnelsen, 30-40-talet.
Äpplena ser sura ut. Är det så de ska vara eller de ska sitta längre? I toppen på trädet är det jättestora äpplen, medan de vi kan nå är mindre (ca 5 cm i diam)
[attachment=6385:appleinfartvy.jpg]
Ett träd som inte kan vara mer än 20 år gammalt, men ganska stora äpplen.
[attachment=6386:paronavlangtvyer.jpg]
Det ena päronträdet är också från 30-40-talet och har avlånga frukter. Ganska hårda nu. I toppen sitter de största, mest avlånga frukterna.
[attachment=6387:paronbulligtvyer.jpg]
Det andra päronträdet har mer bulliga frukter med gråare skal. Hårda men god smak på dem nu. Bladen har fått röda fläckar.
Jan af Lisö
16-08-2007, 08:09
Jag tror inte dessa bilder räcker för sortbestämning. Det brukar behövas två bilder på äpplet, en från sidan och en uppifrån.
Samt två bilder på äpplet i genomskäring, en genomskäring uppifrån och ner och en "på tvären" på mogna äpplen.
Du kan även införskaffa boken "224 äppelsorter" och jämföra dina äpplen med de beskrivna i boken.
Sommaräpplen känner man på smaken när de är mogna att plockas, dessutom så skall kärnorna vara bruna (eller på gång att bli bruna, vet inte exakt). Övriga sorter skall man väl plocka när de första börjar ramla ner från trädet och sedan äta upp dem när de smakar gott. Sitter de kvar till början av oktober så är det troligen vintersorter och då skall de plockas då.
Det här är en förenklad beskrivning hur man gör om man inte vet bättre, får du hjälp med artbestäming så är det lättare att göra rätt.
GrönaBönan
16-08-2007, 12:22
CITAT (Jan af Lisö @ 16-08-2007, 09:09)

Jag tror inte dessa bilder räcker för sortbestämning. Det brukar behövas två bilder på äpplet, en från sidan och en uppifrån.
Samt två bilder på äpplet i genomskäring, en genomskäring uppifrån och ner och en "på tvären" på mogna äpplen.
Du kan även införskaffa boken "224 äppelsorter" och jämföra dina äpplen med de beskrivna i boken.
Sommaräpplen känner man på smaken när de är mogna att plockas, dessutom så skall kärnorna vara bruna (eller på gång att bli bruna, vet inte exakt). Övriga sorter skall man väl plocka när de första börjar ramla ner från trädet och sedan äta upp dem när de smakar gott. Sitter de kvar till början av oktober så är det troligen vintersorter och då skall de plockas då.
Det här är en förenklad beskrivning hur man gör om man inte vet bättre, får du hjälp med artbestäming så är det lättare att göra rätt.
Ska se om jag kan fixa fram fler bilder... det var lite svårt att ladda upp dem.
Det var ett bra tips det där med att kärnorna ska vara bruna.
Men äpplena har ramlat från träden hela sommaren, så det kan väl inte vara ett tecken på att de är mogna?
Det är nog två sorter på den första bilden, man har ympat i en sort. Det lilla äpplet på första bilden tycker jag ser ut som Ingrid Marie. Är det alltför mycket kart på ett träd så kan de ramla, man bör också kartgallra om det är för mycket kart på trädet. Då blir de som är kvar större och godare.
Skulle råda dig att hålla utkik efter "äppeldagar" som ordnas på många ställen på höstarna. Ta med 3 st av varje sort för att få en riktig bedömning. Så gjorde vi när vi flyttade till hus. Det kan mycket väl vara fler sorter på ett träd. Vi har ett med två och ett med sju sorter.
Alternativt ta med frukter till en handelsträdgård och be om hjälp. Hittade också boken Våra äpplesorter av ANTON NILSSON på mitt biblo.
GrönaBönan
19-08-2007, 17:02
CITAT (Nina H @ 19-08-2007, 00:19)

Skulle råda dig att hålla utkik efter "äppeldagar" som ordnas på många ställen på höstarna. Ta med 3 st av varje sort för att få en riktig bedömning. Så gjorde vi när vi flyttade till hus. Det kan mycket väl vara fler sorter på ett träd. Vi har ett med två och ett med sju sorter.
Alternativt ta med frukter till en handelsträdgård och be om hjälp. Hittade också boken Våra äpplesorter av ANTON NILSSON på mitt biblo.
Jag får nog bege mig till biblioteket. Jag har just upptäckt att det där trädet nog har upp till fyra olika sorter...
Tack för tipset med äppeldagar, vi har ju en hel del här nere i Skåne.
voltaires
19-08-2007, 22:14
Håller med om att det första nog är Ingrid Marie. Odlare hjälper säkert till med identifieringshjälp, annars kanske det finns någon på Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp som kan frukt som kan hjälpa till. Om du frågar en odlare eller annan växtkunnig kan du fråga lite om varför päronen har prickar, dom såg inte helt friska ut.
rådsökaren
07-10-2007, 11:29
Hej,
Kastar mig här in på en "tråd" som verkar beröra en frågeställning vi är intresserade av.
Liksom ett antal andra besökare undrar jag över de äppelsorter man har på tomten, som vi skaffade för några år sen. Vi har fyra träd, varav vi bara är säkra på en sort (Transparent Blanche). Foton på de andra 3 (träd resp frukt) finns bilagda här. Om någon känner sig säker på viss sort meddela gärna. Annars är det nog som flera påpekat på Äppeldagar man får söka svaren, från experter som kan undersöka frukten på plats.
Våra gissningar om 2 av sorterna, baserat mest på med en arborist, som dock inte var fruktexpert, är
Sort1: Oranie
Sort2: Husmors....(nånting)
Sort3: Vet ej, men vanlig. Trädet ger mycket frukt.
Hls
Rådsökare i Sthlm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.