Full version: Topp så gräsmatta?
jannemannen
Hej,

P.g.a. den senaste torra sommaren (iaf i svealand) har gräsmattan gått hårt åt och jag skulle behöva så på den ytterligare. Hur gör jag för att topp så den? Är det något speciellt jag måste tänka på som att kratta ned fröna eller är det bara att köra? Gräsmattan är på ca 3000 m2.

Tacksam för svar!

//JM
HelénE
Behövd det mer jordmån, finns färdig toppdress att köpa som man kan lägga på i samband med sådden, innehåller jord och sand, men till 3000m2 går det ju åt en del! Annars kan sand blandat med gödslad torv fugera bra, blir förmodligen billigare att köpa några lass sånt.

Om jordmånen däremot är bra, så kan man nöja sig med att bara luckra upp jorden med tex. en räfsa, men det kan bli lite tungrott på 3000m2, så vill man kan man hyra vertikalskärare hos maskinuthyrningsfirma. Ibland räcker det, behövs inga frön. Vi hade en bit av gräsmattan som såg för taskig ut i höstas, som vår hund och hans kompis sprang upp under hösten/vintern innan snön kom, o i våras när det tinade. Såg inte klokt ut, som rena leråkern, men se där är nu finaste stället på gräsmattan, trots att jag aldrig kom mig för att kasta ut några gräsfrön.

Annars har jag som tur är så mycket grön mossa i mina 3000m2, så den ser grön och fin ut oavsett väder och årstid, även på de torra partierna biggrin.gif

Helén

jannemannen
Okej, tack så mkt för tipsen!

//JM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon