Söttok06
Jag undrar om man kan använda hästgödsel blandat med torv som jordförbättring. Det är för bärbuskar som ska planteras där. Eller blir det för kraftigt? Läste någonstans att man skulle använda gödslad torvmull i 20 cm tjockt lager.'
Vill gärna ha svar snabbt.
Eva i Västerås
Strunta i torven, hästgödseln är bra nog att förbättra med. Inte 20 cm då, utan mindre, kanske 10 cm.
Har du kompost är det bättre än torv som jordförbättring.
Jan Lindgren
Hej!
Jag använder torv som strö till våra hästar. Det går utmärkt att blanda det med befintlig jord. Om torv är bättre eller sämre än kompost kan man diskutera länge om. Jag har provat båda och kommer aldrig att blanda kompost i min jord igen. Problemet med hästgödsel är att alla ogräsfrön går oskadda genom hästens mage. Det innebär ett otroligt rensningsarbete de närmaste åren. Ogräsen växer tyvärr lika bra som de odlade växterna hästgödsel.
MVH
Jan Lindgren
Fenja
Har du så att du kan ta gödsel som legat ett tag och brunnit ihop så är det optimalt. Annars går det faktiskt bra att lägga på direkt ur boxen med.
Mvh
Fenja
Jan Lindgren
Hej!
När gödsel brinner avgår massor av kväve. Det är inte särskilt miljövänligt. Fördelen med välbrunnen hästgödsel är att ogräsfröna ofta har dött av värmen. Fenja, tar torvblandad hästgödsel vekligen värme eller måste man ha halmblandad gödsel?
MVH
Jan Lindgren
Söttok06
Finns det brunnen gödsel att köpa, säckvis eller? De där säckarna man brukar köpa 5 för 100 kr vet jag har kogödsel. Hur är den?
Eva i Västerås
De flesta jag känner använder den gödseln som planteringsjord...
Som sådan är den dock oftast alldeles utmärkt, bra konsistens, välgödslad och fin.
Mycket bättre än den som heter planteringsjord.
Söttok06
Hur länge ska hästgödseln ha legat om den är brunnen? Går det bra att köpa sådan som legat sedan i våras? Har ogräsfröna dött då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon