Full version: Nubbeglas
Chamomille
Vi har små fina nubbeglas som en vän har "gjort". Hon har flätat rep runt halsen som ni ser. En gång i tiden doftade repet massor av tjära. Men doften har tyvärr försvunnit. Kan man på nåt sätt "kleta" på nån sorts tjära så att de doftar igen?

[attachment=6322:Nubbeglas.JPG]
Inga från Närke
Det finns snören i hobbyaffären som luktar tjära (användes till bl.a. makramealster) du kanske kan köpa och linda på nytt.
Sedan finns det sprit som heter TervaVina (möjligen felstavat) men bara på systemet i Finland, kanske på båtarna vet ej som också luktar tjära, kanske går att doppa glasen i det.
Alba
Jag funderar på om det finns doftolja med tjärdoft. Skulle ju gå att droppa på snöret.
Problemet blir väl att diska glaset.
Chamomille
Fläta om vill jag ju inte.... Funderade just om man kan ta "vanlig" tjära, eller nån olja då. Diska gör jag bara försiktigt för hand, men doften fösvinner ju till slut i alla fall. Fast jag tror att dom doftade i säkert 15 år.
Snöflinga
Det finns ett myggmedel som heter "Beckolja" Tror att det utvinns av tjära och doftar som så ... Norrländskt ursprung, vet ej om det säljs "söderöver" dunno.gif Fråga annars på apoteket, de brukar ha det mesta ... det finns även ett champo för psosarias som utvinns ur tjära ... Jättefina glas wub.gif
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 15-08-2007, 16:30) *
Det finns ett myggmedel som heter "Beckolja" Tror att det utvinns av tjära och doftar som så ... Norrländskt ursprung, vet ej om det säljs "söderöver" dunno.gif Fråga annars på apoteket, de brukar ha det mesta ... det finns även ett champo för psosarias som utvinns ur tjära ... Jättefina glas wub.gif

Ja, visst e dom söta... wub.gif
Ja, apoteket kan man ju fråga så klart, dom har en hel del klurigheter...
KURT
Man kan också göra egen tjära! Allra enklast är att fylla en konservburk med tätt packad näver, och sedan elda på utsidan. Har man gjort ett håt i botten så kommer det att rinna ut tjära, man gör helt enkelt en torrdestillation av nävern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon