Full version: Vitlöksgömma
LiteNiklas
Hej ! biggrin.gif

Som sagt jag letar efter en vitlöksgömma. För något år sedan såg jag en vitlöksgömma formad som en vitlök
i keramik (den var vit). Såg den på Fredells i Sthlm, men de har inte kunnat tala om för mig var man får tag på den.

Om någon sett en vitlöksgömma formad som en vitlök i vit keramik eller terracotta så är jag tacksam om ni lämnar ett litet meddelande.

confused.gif Funderar på att tillverka själv om jag inte hittar :-). Har fått den på hjärnan så jag måste bara ha en!

Hälsningar
Niklas
Fenja
Kolla på tradera!
Mvh
Fenja
ystadhelen
Jag har en vitlöksgömma.
Är det en sån här du menar?
Den är oanvänd och står bara och samlar damm,
så du kan få den om du vill.
Mvh: Helen
KURT
Jag antar att den inte bör vara glaserad, utan att den skall ha en stor yta, där doftmolekylerna kan fastna?
Eva i Västerås
Det går med vilket oglaserat lerkärl som helst. Finessen med oglaserat är att det ska ventilera. Vitlöken ska ligga torrt. Temperaturen får gärna vara rums-.
Torr, hel vitlök luktar inte alls, det är därför det inte ska vara tätt.
skogstroll
har kollat runt lite på nätet men inte hittat nån... så länge skulle jag kolla i små loppisbutiker, små prylaffärer och liknande.
LiteNiklas
Jippie! Den som Helen visar på bild ser ut som den jag letar efter! Härligt, nu blir jag väl knäppförklarad
för att man blir så glad över en sån liten grej men men......:-)

Muchas gracias!
Ewa L
Festligt!
Jag var på loppis igår och allt var oförskämt billigt. Bl.a. köpte jag en vitlöksgömma i terracotta för 5:-!! yahoo.gif
Vilket sammanträffande.
Hade då ännu inte läst ditt upprop. Så hade inte Helen erbjudit sig hade jag kunnat tänka mig att skicka den till dig. Du verkar trots allt "behöva den" mer än jag. a0a.gif
anna_rispan
Jag har också spanat efter en vitlöksgömma. Men nu när jag läst den här tråden så funderar jag få att helt enkelt skaffa en rejäl lerkruka med två fat till... Om jag ser till att det är en liten luftspalt mellan fat o kruka så bör det väl fungera. Eller?

Just nu ligger den sista vitlöken i en vanlig skål men det vore ju praktiskt att få undan vitlöken lit mer kanske. Hmm
LiteNiklas
Anna_R

Varför två fat...ta en lerkruka med hål i botten och vänd krukan upp och ned, ta ett fat som har större diamteter än
krukan och använd som botten och vips har du en vitlöksgömma..... Så har jag haft länge men nu ville jag ha något
nytt i mitt nya kök.

/Niklas
anna_rispan
Därför att jag tänker mig att då måste jag ju travar lökarna så prydligt annars så ramlar de väl huller om buller när jag lyfter av krukan. Får de ligga i krukan när den står som vanligt så ramlar de ju ingenstans. Eller?
LiteNiklas
Sant! Jag har oftast inte så många lökar hemma så då brukar det inte va något problem.
anna_rispan
Okej. Jag tänkte ha hela min stora lilla skörd i krukan. Den bör räcka ett år iallafall.
Nina H
Årets skörd förvarar jag i en skokartong som jag gjort lite lufthål i. Står på en hylla i köket. Funkar perfekt. Så lägger jag fram några lökar åt gången i min lökgömma.
katah
fear.gif ska man gömma dom ???

Jag har flätat dom nu efter alla konstens regler och har väl något 70-80 st... de ligger framme på ett bord i köket.

Ska de förvaras mörkt?
Tesa
Jag funderade också på varör man ska gömma dom...Jag förvarar mina i källaren och tar in några i taget...förstod inte att man hade årsförbrukningen där blink.gif ..he...det skulle vara en stor gömma då... tongue.gif
anna_rispan
Vi har ett litet kök. Inga lediga hyllor. Annasr lät det lockande med skokartongen.
Vi äter inte så mycket vitlök på två personer så det är inte flera hinkar vitlök jag ska "gömma". O källarn litra jag inte på, för varmt eller kallt tror jag.
Nina H
Enligt "vitlöksgurun" Åke Truedsson skall vitlök förvaras torrt vid ca 18-25 grader. I köket eller på en varm vind.
Är inte hundra på det där med mörkt, men är rädd att de blir gröna annars?
katah
Tack Nina!
Då kan jag fortsätta att ha dom i köket... vi har värmepannan bakom köksväggen, så det blir så bra så.
Men då tror jag att jag måste ändå gömma dom i något skåp för jag vill ju ha VIT-lökar
inte GRÖN-lökar wink.gif.
KURT
CITAT (katah @ 24-08-2007, 09:04) *
Tack Nina!
Då kan jag fortsätta att ha dom i köket... vi har värmepannan bakom köksväggen, så det blir så bra så.
Men då tror jag att jag måste ändå gömma dom i något skåp för jag vill ju ha VIT-lökar
inte GRÖN-lökar wink.gif.

De blir gröna om de har förvarats kallt och på så sätt lurats att tro att det redan varit vinter och att det nu är dags att börja gro. Så köper man vitlök och den har förvarats kallt, så bör man fortsätta att förvara den kallt. Vid kyla omvandlas näringen i löken (långa sockerarter och stärkelse) till korta sockerarter, som den behöver när den skall gro. Förvarar man den då varmt så brukar den mögla fort.
LiteNiklas
Jag har haft en vitlök liggandes på köksbänken och den håller kanske ett par veckor, sedan blir den mjuk och mörknar. Har man den istället i en vitklöksgömma, typ upp och nedvänd terracotta kruka eller en liknande så håller den i månader i rumstemperatur. Men jag har ju inga skördar att ta hand om utan bara den vitlök jag köper i butik.
Ha d gött
Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon