kerstin z5-6
15-08-2007, 15:48
Plantera nu med bara jord -ingen extra gödsel -den lägger du ovanpå i vår -Kupa rosen lite senare i höst
Förädlingsstället 10 cm under jord
AnnammA
16-08-2007, 07:24
Planteringstillfället beror ju också på vilken zon man bor i. Här i Skåne kan man höstplantera barrotat i oktober, vilket jag inte tror är så lämpligt i högre zoner, eller hur Kerstin?
Krukodlade rosor, som har väletablerade rötter, kan man plantera från våren till hösten, men om man planterar på sommaren, och det är en torr och varm sommar, måste man vara mycket noga med att vattna.
Hälsn
AnnA
kerstin z5-6
16-08-2007, 09:04
Ja , men eftersom den fortfarande befinnner sig i krukan .. har man ju inget val oavsett zon -visst går det att plantera sent i zoner söder om z5....det finns ju tom en vintergrävarklubb
Vintergrävarklubb för rosentusiaster
Tack för svar!
Förädlingsstället är det den där "knölen" mellan rötterna och växande bladverket?
Tänkte ha med jorden som den står i nu och då får jag gissa var förädlingsstället är.
Den ska väl inte ner djupare än vad den står i krukan nu?
Lite rädd att det ska bli fel, för jag vill lyckas med rosor!
kerstin z5-6
16-08-2007, 11:48
Ta med jorden -men ofta ramlar den av lite -kolla förädlingsstället -syns det inte ovan jord-så kan det ligga precis under ytan ...
i så fall ska rosen ner djupare. Här ser du den förtjockade delen -just denna ros har dött och bara den "falska" ymproten skjuter skott,under ympstället