Full version: Potatis i massor
Dansan
Jag har odlat potatis på halva tomten för att till hösten plantera en ny fräch gräsmatta. Efter att ha gett bort en hel del har jag ca en halv kubik potatis(!?!) kvar. Min gamla mormor säger att jag ska spara dem för det kan bli ont om potatis i vinter (jag bor i översvämningsdrabbade småland). Hon säger också att jag ska gräva ner dem i marken. Hmmm... g.gif

Jag har funderat på detta. För att slippa ta fram spade och gummistövlar var gång jag ska hämta potatis så har jag en idé. Jag har snickrat en låda 50x30x100 cm. Den har ingen botten men 20 cm upp i lådan sitter ett galler med en kartongskiva lagd på. Lådan har jag grävt ner i ett hål. Längst ner i hålet finns utrymme för vatten så om grundvattnet stiger når det inte potatisen i första taget. I övrigt är platsen den står på väldränerad. LÅdan sticker upp lite över marken men jag har byggt en vall av jord runt om. Som lock har jag en stor balja som jag fyllt med jord. Och var gång jag öppnat locket så sopar jag upp jord för att förhindra ljuset att nå i i lådan.
Det ser jättekul ut. Någon som vill slå vad om hur länge potatisen överlever???

blink.gif Snälla! Jag har lite knäppa idéer för mig men kan någon säga hur jag på bästa sätt sparar mina potatisar. Jag har ingen källare under huset...

Kan jag använda en del av dem som sättpotatis nästa år? Då ska jag gå med i pallkrageklubben!!!

Nybörjare som jag är så har jag inte mycket koll. Sorten är TIMATE (stod det iallafall på påsen), knölarna är enorma och jättegoda hur man än tillagar dem.
KURT
Detta sätt att övervintra rotsaker kallas stuka. Det är viktigt att det är dränerade material under, och att inte sorkar kan ta sig in under ifrån. Se t ex:

http://www.foreningensesam.se/pa_gang/att_lagra/lagring.htm
Dansan
Oj då! Det var en mycket bra länk. Tack så mycket! Då ska jag gå ut rätta till det som saknas!
Tosan
Alltså, det borde ju fungera som en jordkällare tycker jag... g.gif och isf ska det ju gå alldeles utmärkt...
Och självklart kan du ta undan till sättpotatis! smile.gif
Dansan
vinterförvaras sättpotatis på ngt speciellt sätt eller ska de ligga kvar i "lådan" till det är dags att förgro dem till våren?
Tosan
Mina ligger kvar i pärlårn tills det är dags att åka ner i jorden. En del tar ju upp dem och lägger dem ljust några veckor så de får ålar, men det får de ju ändå. Vi fick tom färskpotatis i en hink med bortglömda potatisar giggle.gif
Dansan
Kan bara meddela att min anordning är en lite väl fuktig historia. Potatisarna får vitmögelfläckar en efter en. I övrigt verkar de må bra. tummenupp.gif Så om man fixar en tätare variant så ska det fungera. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon