Full version: Muuu:)
Shangalia
Visste inte rikttigt vart denna Stora pojkke skulle passa in, ett husdjur är han juh inte smile.gif
Så det blir till att slängga in han här i natur forumet!!!

Visst är han SÖT! smiley_small_hug.gif
Chamomille
wub.gif
Eva-Helene
Å vilken snygging! Nötkreatur är husdjur, att dom sedan är utmärkta naturvårdare är ju ett stort plus!
lisan
jättegullig wub.gif
Tesa
Tidningen vi får varje månad som medlemmar i svensk mjölk heter just "Husdjur"...så visst är kossor husdjur...i dess ursprungliga mening..Inseminörer har yrkestiteln "Husdjurstekniker".. yes.gif
zaaritha
Vilken ras?
Gossen Ruda
Är det verkligen en pojke? Brukar inte kopojkar ha horn att stångas med?
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2007, 08:38) *

Det finns hornlösa tjurar.

http://www.bayerngenetic.nu/elittjurar.htm
http://www.taurus.mu/aof/62.asp
http://home.swipnet.se/~w-52661/p1.htm
Gossen Ruda
Förvisso, speciellt unga. Fast jag tycker inte han ser så tjurskallig ut, mer kossig, men jag är inte så bra på könsbestämning av nöthuvuden, det medger jag.
Shangalia
*Småskrattar*
Jag kan garanterar Dig Gossen Ruda att det är en pojkke!
Jag tror nämligen att dom brännde hans horn när han var liten..... sad.gif

Usch tycker att det är grymt att bränna deras horn...utan bedövning och allt!

Men visst är han UR gullig! smiley_small_hug.gif
Eva-Helene

I ko-raser som vanligen har horn, så har både kor och tjurar horn. Det är som med en del hjortdjur, renar t.ex.
Betty

1938 slogs rödkullor och fjällkor samman till Svensk Kullig Boskap
Kullig boskap har inga horn.
Länk
Piccante
CITAT (Shangalia @ 18-08-2007, 15:20) *
*Småskrattar*
Jag kan garanterar Dig Gossen Ruda att det är en pojkke!
Jag tror nämligen att dom brännde hans horn när han var liten..... sad.gif

Usch tycker att det är grymt att bränna deras horn...utan bedövning och allt!

Men visst är han UR gullig! smiley_small_hug.gif

De gånger jag har varit med när horn har bränts så har de alltid gett lokalbedövning före.

Är det inte en Charolaise tjur? eller korsning med köttraser. Har för mig att det även finns charolaise som är hornlösa eller har jag fel???

CITAT (Betty @ 18-08-2007, 19:31) *
1938 slogs rödkullor och fjällkor samman till Svensk Kullig Boskap
Kullig boskap har inga horn.
Länk

Nja.. bland lantrasentusiaster så går SKB under namnet Svensk korsnings boskap tongue.gif Olyckligt påfund att förstöra två lantraser med olika ursprung genom att blanda upp dem med varandra. Idag finns det rasföreningar för båda som arbetar med att behålla dem rena.

Men denna kossa tycker jag ser lite för grov ut för att vara SKB eller fjällras.
Shangalia
[quote name='Markus_H' date='18-08-2007, 20:26' post='651225']
De gånger jag har varit med när horn har bränts så har de alltid gett lokalbedövning före.

Där vi bor anväder dom tydlingen inte lokal bedövning, inte som det lät i alla fall...Grymt juh:(
Tesa
De använder alldeles säkert bedövning..i allafall om du bor i Sverige..men man måste hålla i dom ganska ordentligt när man avhornar och det är inte alltid så populärt så det kan protesteras ganska högljutt..Denna ser dessutom ut som en charolais..en köttras..de föds oftare upp som dikalvar och då blir de ofta lite småvilda så det kan ha protesterats av ren skräck..
storm
ÅÅ kossor är så mysiga ,jag har en nyfiken vän vid min kolonilott som är otroligt gullig.
Shangalia
*Småskrattar* Åhhhh så underbart LURVIG den där lilla Filuren var! smiley_small_hug.gif

Skulle inte förvåna mig ett dugg om dom inte använde "lokalbedövning" här där jag bor,
och ja, jag bor i sverige!

Tesa
Men vad är det för folk du bor granne med om du tror att de gör så??
cic
Förlåt en kanske korkad fråga. Men varför bränner man hornen på en del..?
Piccante
CITAT (cic @ 20-08-2007, 12:35) *
Förlåt en kanske korkad fråga. Men varför bränner man hornen på en del..?

Om korna går i lösdrift så ökar risken för skador om de har horn och går och smågruffar lite. Bränner man hornanlaget när de är små så växer hornen inte ut. Sen finns ju många raser som är naturligt hornlösa de ger mindre problem.
Gossen Ruda
Tar man bort hornen så blir kanske inte djuren så "horny". rolleyes.gif laugh.gif
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2007, 14:37) *
Tar man bort hornen så blir kanske inte djuren så "horny". rolleyes.gif laugh.gif

giggle.gif

Shangalia
CITAT (Tesa @ 19-08-2007, 22:59) *
Men vad är det för folk du bor granne med om du tror att de gör så??

Ja du *kliar sig på huvet*
Blev också lika paff som du, när jag hörde hur dom gick till väga här ute.
Var också helt säker på att dom använde lokalbedövning...
Tycker juh att det är Djurplågeri så klart,
men skulle jag få se att dom bränner horn utan bedövning så skulle det ta HUS i helvete!
Fera
Hej, visst är det en Charolaise. Vissa C. är polld (om det nu stavas så), dvs har inte anlag för horn. En del blir avhornade, med bedövning, av någon vetrinär. Det finns mycket tydliga regler för det, fast dom kan jag inte.
Det är snyggare med kor/tjurar med horn,(tycker jag) men det finns fördelar att ha djur utan horn. Bl.a skadorna på andra djur (vid slagsmål) och inredning blir lindrigare utan horn. För inte tala om skilnaden om en människa blir anfallen av ett djur med eller utan horn. Det kan gå nog så illa med hornlösa djurs anfall. Det förekommer nog fler tillbud med djur än ni kan ana er till! Att märka kalvar eller att märka vuxna djur som tappat en öronbrika, (som man måste göra efter 950101) kan (är) mycket farligt, spec. om djuren är på bete.

Visst är de lurviga H.C. söta, men det är mycket ben och päls. Slaktresultaten brukar inte vara så lysande för den rasen.
Vår mat skall ju vara så bilig, och så billig ! Och slakterierna måste ju konkurera med låglöneländer över hela vår jord!
Gossen Ruda
Beträffande HC(highland cattle) så används den väl mest för naturvårdsändamål. Den klarar sig själv och äter det mesta och då även buskar mm. Trots sina horn är dom tydligen mycket fridsamma och även lättskrämda så det brukar finnas anslag där besökare uppmanas att lämna dom ifred.
skogstroll
Här är en bild på en av Herefordtjejerna som går nere på ängen nedanför vårt hus, de är bra keliga smile.gif

[attachment=6872:Rosa2.jpg]
anna_rispan
Å, vad fina de är! Jag gillar kor, deras ögon ser så själfulla ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon