caccarina
Jag har sett en insekt (eller nåt) flera gånger den senaste veckan. Denna insekt har jag aldrig sett förr och är lite nyfiken på vad det kan vara.

Den är ca 4 cm lång, kroppen är orange/röd och långsmal, den har vita fält nertill/baktill och spröt/horn framtill. Bilden är kass, jag vet, men kanske vet någon här vad det är.
Gossen Ruda
Förmodligen en hane av Kamsprötad rotfjäril, Hepialus sylvinus.
caccarina
Tack, det var ett snabbt svar.. och det verkar rätt. Men varför sätter de sig och dör på min husvägg? Jag har vågat peta försiktigt på tre stycken och alla tre har trillat ner och legat kvar...
Gossen Ruda
Klart att det var rätt, det var ju jag som skrev det. rolleyes.gif

Rotfjärilarna är rätt lätta att känna igen, framför allt den V-formade teckningen på vingarna som bara finns hos dom. Beträffande döingarna, är du säker på att dom är döda? Många fjärilar som överraskas på viloplatsen kan inte flyga direkt så istället spelar dom döda och släpper taget och faller till marken. OM dom verkligen är döda så kan det bero på att dom inte är långlivade, dom saknar mundelar och kan därför inte inta någon föda utan lever på fettreserver från larvtiden.

Du kanske har nån lampa som lyser på väggen? Många nattflygande fjärilar lockas till ljuset och en del slår sig ner i lampans sken och blir sittande där över dagen.
zaaritha
Ängshaverrotfjäril?
Finns den fortfarande?
Som barn såg jag dem svärma över beteshagarna--men har --tyvärr--ej sett dem här i Hjotrakten............?
Gossen Ruda
Namnet är inte bekant, den heter förmodligen något annat. Kan det vara humlerotfjäril? Hanarna av den samlas i grupper och utför nån slags dans över ängsmark för att locka till sig honor. Om det är den lär den ha minskat i antal men förekommer fortfarande. Jag har fångat några enstaka under min fjärilssamlartid men miljön jag samlade i var nog inte optimal för arten.
zaaritha
Den kan det vara! Som barn letade jag i Svensk Uppslagsbok o då
kallades den ängshaverrotsfjäril...................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon