Full version: Rosor
Karl-Erik
Hej.
Kan man plantera rosor på en skuggig plats,och kommer de att trivas och blomma?Finns det speciella sorter?
Tacksam för ett svar.
Kel
kerstin z5-6
Det finns skuggtåliga rosor -men jag kan inte påstå att de kommer till sin rätt i det läget .
Många av albarosona klarar sig dock med mindre än 6 tim sol / dag tex Maxima och Minette
Eva Swahn
http://www.rosenposten.dk/

Kolla denna länk! Någon tipsade om denna häromdan. Visserligen på danska men svenska zoner finns angivna. Här kan man via "avancerad sökning" få tips om rosor med alla slags önskemål, bland annat skugga.
Kanonlänk!
Caprice
Hejsan!
Har precis (i våras) planterat Polstjärnan samt Maigold i ett ganska skuggigt läge, och de verkar trivas båda två! smile.gif
Mi70
Hej!

Ett tips är att skaffa dig t ex Zetas trädgårdars katalog, (I södra Stockholm, men katalogen finns att ladda ner i pdf format på nätet, jag tror från www.zetas.nu). De har mååååååånga rosor och för varje sort finns angivet om de trivs att stå i vandrande skugga. Tror inte heller att total skugga är bra för någon ros!

Jag har maigold i vandrande skugga med jättebra resultat och köpte nyss en cardinal de richelieu som enligt anvisning skall tycka om vandrande skugga. Jag tror även att new dawn klarar skugglägen bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon