Margith
Har du nån favorit som du odlar varje år? Eller provade du nåt nytt i år och blev positivt överraskad?

Kan ni inte berätta och visa bilder?

Bara för att det ska bli lite svårare föreslår jag, inte fler än 3 st laugh.gif

Har ni lust?

Det här är mina (efter mycket vånda)

[attachment=6342:070815_005.jpg]

Törnrosas Kjortel som jag aldrig haft tidigare. Fröna har jag fått, som tack för några andra fröer, av annan så-galning. Den kommer definitivt tillbaka nästa år, men INTE i ampel!

[attachment=6343:070809_012.jpg]

Vallmo. Fröerna har jag fått, jag vet tyvärr inte av vem, så något namn på den har jag inte. Klart annorlunda tycker jag.

[attachment=6344:070809_023.jpg]

En Tagetes måste jag ha med också. Tagetes har jag massor av varenda år. Det här är en Vanilla. Fröerna tog jag från min egen förra året och i år ser den ut så här.

Chamomille
Här är en av mina absoluta favoriter... Sååå vacker.. smiley_small_hug.gif
Jag blir så lycklig varje morgon när jag ser alla blommor som har slagit ut... wub.gif

[attachment=6345:Blomman_för_dagen.JPG]
Krolliljan
Jag sår alltid vita rosenskäror
Vit rosenskära

Och har de senaste åren köpt klockrankplantor
klockranka

Irene_L

vallmo "Danish Flag".JPG Vallmo "Danish Flag". Papaver somniferum. <br />En ettårig vallmo med stora blodröda blommor med ett vitt kors, därav namnet. Blommorna har en fransad kant.
Den här vallmon kommer jag så nästa år. Den är sååå fin. Jag fick frön från en odlait. Tack så jättemycket för dom!

sommarmalvor 2.JPG
Sommarmalvor sår jag varje år från egna frön. Så ljuvliga!

blomlåda.JPG Här är det Petunior, från egna frön.
Petunior gillar jag. Eftersom jag sår från egna frön blir det
lite olika nyanser på dom men det gör inget. Det blir ju en överraskning.
Helen i Piteå Zon 5
Mina 3 favoriter måste nog bli..
Petunia 'Double cascade orchid mist' nyhet för mig i år....
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...16_DSC08394.jpg
sen blir det
Törnrosas kjortel, har jag alltid, ibland övervintrar jag den, ibland sår jag nytt
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...uliSS07S113.jpg
och den sista blir
Pionvallmon
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...6519178_092.jpg
ewa zon 3
Har visat den en gång tidigare men min absoluta favorit i år är den 1-åriga Digitalisen 'Camelont Lavender'
Hoppas att några fröer hinner mogna för då ska jag absolut så den igen. Verkar trivas lika bra i kruka som i rabatt tummenupp.gif
I fall det blir frö så delar jag gärna med mig. Behöver sås tidigt. Sådde inne i början av feb under lysrör.

/Ewa

[attachment=6372:Kopia_av...vender__.JPG]
kerstin z5-6

petunia Purple pirouette
skogstroll
jag är också lycklig över mina fina rosenskäror jag fick av mamma smile.gif

[attachment=6379:P8140046.JPG]
Anki V
Ettåring……… hm.

Eftersom jag inte sparar dahliaknölarna så räknas den här som ettåring (i alla fall hos mig). Enligt etiketten på påsen så skulle den här vara knallröd med ett gult öga g.gif .

Så värst enfärgat röd är den väl inte men resultatet blev i alla fall jättefint wub.gif .
[attachment=6381:Dahlia__Large_.jpg]

/Anki

amaria
Hmmm kan knappt välja men det får bli dessa då...

[attachment=6399:IMG_6591.JPG]

Zinnia ´Big Boy´ Helhäftiga med superstora blommor!

[attachment=6400:IMG_6596.JPG]

Klint ´Black ball´

[attachment=6401:IMG_6589.JPG]
Popmajs F1, tokfina bara som prydnad

/amaria
Kortis
OJ vad många vackra blommor ni har!
Här har jag inte sått några ettåringar mer än luktärtorna jag har i mina amplar och tyvärr har jag inte möjlighet att lägga in några kort på dem så vi inte har digitalkamera.Jag njuter dock av allt det vackra jag ser .
Martina
Lady Hamilton
För mig blir det en Tagetes och en solros blush.gif
[attachment=6406:PICT8395.JPG][attachment=6407:PICT8399.JPG]
Karin M i zon 5-6
Hej Margith och alla ni andra! Vilken strålande idé med denna tråd!! Om jag bara kunde skulle jag bidra -kanske det blir möjlighet längre fram när vintern och mörkret faller på? Måste lära mig först! wink.gif Jag njuter av era bilder så länge!
//K
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-08-2007, 12:55) *

petunia Purple pirouette

Den är helt underbar! Var hittade du fröer till den?
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 18-08-2007, 10:04) *
Den är helt underbar! Var hittade du fröer till den?
Mvh
Fenja

Åh, sån petunia har jag ! biggrin.gif Plus en rosa variant, dom är sååå läckra wub.gif
Har fått dom av en bekant men hade inget namn på dom.
Och i vanliga fall är jag inte så överdrivet förtjust i petunia, men den här har fått mitt hjärta att smälta ! tongue.gif
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 18-08-2007, 11:25) *
Åh, sån petunia har jag ! biggrin.gif Plus en rosa variant, dom är sååå läckra wub.gif
Har fått dom av en bekant men hade inget namn på dom.
Och i vanliga fall är jag inte så överdrivet förtjust i petunia, men den här har fått mitt hjärta att smälta ! tongue.gif

Vill HAAAAAAA!! Please några fröer... om den nu är färgäkta förstås, men jag är beredd att chansa wink.gif!!
Mvh
Fenja
Dito Verde
En favorit som jag MÅSTE ha varje år är den helt oansenliga Grekiska lövkojan. Den ser inte mycket ut för världen men dess doft är helt ljuvlig om kvällen. Man blir lycklig....
Fröpåse från Bröderna Nelson.
(Oj då, det står bäst före sept-02, men de blommar och doftar som de ska)
Peggy
Lemonne
[attachment=6451:14863182.jpg]

Den grekiska lövkojan som jag provade för första gången iår! Den har blommat och blommat, fyllt de ljumma sommarkvällarna med sin speciella härliga doft... Definitivt något jag tänker så nästa år också.
AnnammA
Rosenskäror i massor!!!Rosa, vita, cerisa,randiga. Ja, jag har faktiskt en gulorange sort med(fast inte på bild).(Om någon sett filmen "Purpurfärgen" eller "Color Purple", så finns det stora fält med Cosmos som flickorna leker bland. Och det är de bilderna jag har i huvudet när jag sår mina Cosmos.)
Cosmos

Cosmos3.JPG

Cosmos.JPG

Hälsn

AnnA
Alexander-VG-zon3
vaxblomma ( obs dålig bild den första ) , jätte vacker växt och frösår sig så den är flerårig med frön (övervintrar med frön ). plantans egna härdighet är osäker . jätte vacker blomma

[attachment=6503:trädgård_958.jpg]
[attachment=6504:trädgård_959.jpg]

mina andra ( delad andra plats )

är sommar malva
(inte mina egna plantor på dessa bilder men mina bilder )
[attachment=6498:blommor_055.jpg]
[attachment=6499:blommor_056.jpg]
bild på mina egna plantor
[attachment=6501:sommar_180.jpg]

och så sommar klätt ( övervintrar med frön) blommar inte hos mig nu utan är stendöd .men när den blommar är den såå snygg
[attachment=6502:växter_767.jpg]
Ewa L
Dubla petunior är mitt enda "måste" bland annuellerna. I år nöjde jag mig med en enda färg — och en påse. Och det var tur för det blev massor av dem.

Samma sort som Kerstin:

Petunia pirouette.jpg

Petunia pirouette 2.jpg

Petunia pirouette 3.jpg

Jaq har fyllt 5 "pottor" med dem. De är mycket generösa och trots regn lika fina som vanligt.

Visst ja, jag köper alltid de fröerna från Impecta.
Magdis
Dvärgklint i pastellfärger och fyllda petunior i rosa är mina favoriter för i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon