Full version: Passionsplanta
Tuva
wub.gif Är det någon som har en bild på en Passionsblomma unsure.gif
Är nyfiken på hur dom ser ut blink.gif
Tuva
Ingrid på Västkusten
Gå in på www.google.com
Skriv in ordet 'Passiflora', sedan på kanppen 'Search', klicka sedan på fliken 'Pictures'.
Voila!
Du har gjort en bildsök på Google och har nu massor med bilder på fina passiflorasorter att drömma om.

Bra site att shoppa på i EU är HJ Gommer i Holland, jagpp, han har website OCH ett fasansfullt bildgalleri!

Hälsar ingrid
Hellan
Apropå passionsblomma så har min stannat i växten.... vad kan jag ha gjort för fel? Vad behöver den för att må bra och växa?

Hälsar Hellan
Ingrid på Västkusten
Det är rättså varmt å dant, mitten på somamren. Vissa sorter stannar i växten när tempen (speciellt natt) kryper över ett visst gradtal.

Hälsar ingrid
Hellan
Tack igen! biggrin.gif ska försöka läsa på lite, verkar ju vara en fantastisk växt!
Cilla
Blommorna kan nog se lite olika ut men jag hade en vars blomster såg ut så här. En mycket komplicerad blomma med stark väldoft.

Hellan
Åååh! Vilken härlig bild Cilla! smile.gif
lolo
Ingrid - gäller det alla passionsblommor? Alltså att de stannar i växten mitt på sommaren? Vi har varmt inne i vår lägenhet på sommaren. Är det bättre att ställa ut den på balkongen? Den passionsblomma jag nu åsyftar är passiflora "batmanwing" med tjockare, fladdermusblad som kräver mindre vatten generellt än den tunnbladiga sorten.
/Ann-Louise
Ingrid på Västkusten
Hej lolo,

Är det *DEN* :-)) det är ju en speciell art, P coriacea, är det den?
Hur har Du det med luftfuktigheten?
Och hur varmt är det i lägenheten? hade inte Du trassel med att den stannade i växten innan med?

Undrar ingrid
lolo
Hej igen, Ingrid! biggrin.gif Jo, du har alldeles rätt! Det är DEN blomman! Kanske man ska försöka åstadkomma högre luftfuktighet på nåt sätt? Jag tycker den är så fin! O, vi har väldigt varmt, 27 grader inomhus! Begoniorna och de övriga växterna mår alldeles utmärkt, men det är den här blomman som "spökar". Har du tips på hur jag rent konkret får den att må bättre, Ingrid (och ni andra)?

mvh

Ann-Louise i Umeå
Ingrid på Västkusten
Jag har ju itne själv odlat den - det är kruxet - så jag kan tyvärr bara bistå med andrahandsinformation d v s observationer ifrån Begoniahuset på Botaniska här i Gbg - och där är det luftfuktigheten som är det mest framträdande. Tillsammans med temepraturen och ett visst fläktande.
Värt att testa tycker jag - fat med lecakulor och vatten runtikring, duschning etc.

Funderar ingrid
Tuva
wub.gif Äntligen, Tack för bilden. wub.gif Jag är passionsblomms älskare. wub.gif Därför undrar jag om det finns någon som säljer Passionssticklingar unsure.gif I SÅ FALL KÖPER JAG GÄRNA
rolleyes.gif

Hälsningar Tuva
Ingrid på Västkusten
Jag har en p murucuja extra om det är intressant :-)

Hälsar Ingrid
Tuva
rolleyes.gif Köper gärna wub.gif får ursäkta att jag inte svarat tidigare, men jag har varit på semester
Hör av dig om pris m.m

Hälsningar Tuva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon