swecul
Har ett äppelträd som växer i trädgården sedan innan vi köpte tomten, det finns en lapp på
den men bara halva är kvar, det är kanske 4-5 år men det kommer inte några äpplen.
Har sett att det finns sorter som kräver "hona" och "hane", hur vet man vad jag har?

Det som står på lappen är; Transparante Blan-----
E-planta
---ter: Melba, Sävastaholm

Någon som vet vad som krävs för att få äpplen?
KURT
Du verkar ha ett familjeträd med flera sorter inympade, Transparante Blanche, Melba och Sävastaholm är alla olika sorter. Kanske har du ännu fler om endel av lappen saknas. Pollinering skall du inte ha något problem med eftersom du har olika sorter.

Blommar det?
ktw
Eller så är det ett träd med bara Transparente Blanche och i så fall borde det vara föreslagna pollineringssorter som också står (Melba, Sävstaholm).

Här finns lite mer info

Ebe plant

Odlingstips
swecul
ja det har varit några få blommor men efter att dem blommat så blir det inget mer...
så då måste jag plantera antingen en Melba eller Sävastaholm sort för att det ska
bli några äpplen?
swecul
och för att ta en till fråga på en gång då, kan man köpa ett nu och plantera ihop om att få äpplen till nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
Varför skulle du plantera Melba och Sävstaholm? Dessa har du ju redan? du har ju ett familjeträd med dessa äppelsorter på + TB och de kan pollinera varann (det finns inte han och honträd när det gäller äpplen). +Det räcker ofta att man bor i ett villaområde där det finns några äppelträd för att det ska bli en pollinering, insekter flyger och äppelpollen är ganska livskraftigt så det kan fraktas en bra bit av insekterna.

Om trädet blommar och man har sorter som pollinerar varann kan det finnas orsaker till varför det inte blir några äpplen ex. trädet är för ungt, sorterna kanske har vartannatårs bördighet, det fanns inga insekter när trädet blommade, det kanske blev frost när trädet blommade, brist på vatten etc.

Men visst kan du plantera flera äppelträd och det kan du göra både höst och vår, men unga träd tar ofta några år på sig innan de producerar frukt, sorter ympade på svagväxande grundstammar börjar ofta producera något snabbare än de som är ympade på starkväxande grundstammar så är man väldigt otålig ska man fråga efter äppelträd på svagväxande grundstam (kan vara beställningsvara). Även med svagväxande grundstam kan man dock behöva vänta ett par år på frukt + nackdelen med svagväxande grundstammar är att trädet behöver stöd hela livet, det har kortare livslängd, trädet blir inte så stort vilket av många dock ses som en fördel.
ktw
Om du är säker på att det är ett familjeträd så borde pollineringen inte vara några problem. I annat fall måste det finnas något träd av pollinerande sort inom rimligt avstånd för att pollinering ska ske.

Såg att du håller till i Roslagen. Själv bor jag utanför Kungsängen och hos oss är det väldigt ont om frukt i år, troligtvis beroende på det usliga vädret som var då träden blommade så att bin och andra pollinatörer inte var så flitiga. Kanske är samma fenomen hos dig?

Tyvärr vet jag inte hur snabbt nya träd blommar om du skulle behöva plantera ett.
Åsa, mälardalen zon 2
Och det kan vara väldigt stor skillnad i tillgång på insekter + risken för nattfrost i samma del av sverige, för jag bor i en ort ganska nära Kungsängen och här dignar träden av frukt. Jag har bara 2 små äppelträd satta på svagväxande grundstam och trots att träden är små blev det runt 30 liter kart jag plockade bort vid kartgallringen, och träden har ändå grenar som hänger ner mot gräsmattan av tyngden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon