Full version: Kopparorm
Kakaduan
Vid komposterna bakom huset har vi sett flera kopparormar i sommar. Jätteroligt! Råkade dessvärre ha ihjäl en för några år sedan, då den låg i gräset när jag klippte det - blev jätteledsen. Maken hade ihjäl en groda på samma sätt för några veckor sedan och vi blev ledsna båda två. Hur undviker man detta? De ligger ju och trycker i gräset, tyvärr.

Kakaduan
Lars-Olof Arvids
Kopparödlor är verkligen trevliga. I tisdags såg jag en söt liten unge vid en vägkant. Jag håller med om att det är väldigt tråkigt när man råkar ha ihjäl sådana djur. Är gräset inte alltför långt kan du gå runt och försöka se om det finns några ödlor eller grodor innan du klipper, även om det inte alltid är så lätt. När jag ska slå min äng är detta ganska hopplöst, även om jag försöker. Som väl var slog jag inte ihjäl några sådana djur när jag slog i förra veckan (det har hänt förr -cry-.gif ) men räddade en tryckande padda som jag såg i tid. Kanske kan du anpassa klippningen efter vädret - men grodor och paddor vill ha det svalt och fuktigt medan ödlor och ormar gillar sol och värme. Det är inte lätt och jag vet inte om man kan göra så mycket mer än att försöka ha lite koll på djuren.

Olle
ängsvädd
Man kanske kan föra en lång pinne i svepande sidledsrörelser framåt, försiktigt alltså, innan man klipper. Då kanske man får syn på kopparödlor, grodor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon