Full version: Behöver hjälp
autumnleaf
Skrev ett inlägg under "småprat" men insåg att det kanske inte var rätt forum.
Jag håller på att sammanställa ett herbarium till den förskola där jag arbetar. Det är ett foto-herbarium med växter som finns i och omkring förskolan. Men nu är jag ingen växtexpert, har försökt artbestämma det utifrån olika böcker. Men söker nu efter någon som har lust att hjälpa mig att kolla igen herbariumet och se om jag gjort rätt eller fel!

Efter det var så krångligt att få iväg bilder via e-post lägger jag dem här.
Tar tacksamt emot er hjälp med att artbestämma dessa!

På "stråna" har jag lagt in bild på både själva överdelen och sedan hela strået. Så dessa har två bilder!
Om detta inte skulle funka, om inte alla bilder syns, finns det i mitt album också!

*håller tummarna för att någon snäll och kunnig person har lust att hjälpa mig*
1

PICT4455.JPG

2

PICT4452.JPG

3

PICT4419.JPG

4

PICT4424.JPG

5

PICT4416.JPG

6

PICT4402.JPG

7

PICT4415.JPG

8

PICT4340.JPG

9

PICT4323.JPG

10

PICT4267.JPG

Tesa
Ska göra ett försök..är lite intresserad av vilda växter..

Bild 1 och 2 skulle jag vilja ha till strandråg

Bild 3 åkerfräken

Bild 4 är en målla troligen svinmålla

Bild 5 är ju nån sorts ros...Rosa rugosa kanske

Bild 6 ser ut som mjölkört

Bild 7 är kråkvicker

Bild 8 är nog gullris

Bild 9 är nysört

Bild 10 ser ut som en överblommad rölleka
Piccante
Säger inte mot Tesa men växterna skulle vara plockade runt förskolan om jag förstod det rätt? Strandråg? finns den inne på land är den inte bara på strandängar? Autumnleaf, beskriv gärna växtplatsen och skriv var i landet (landskap iaf) förskolan finns så har man lite mer att gå på, alla växter finns inte jämt spridda över hela landet.
Tesa
Vet bara att jag lekte med just strandråg när jag var barn...när jag hälsade på min kusin i Strömstad så plockade vi strandråg och matade "hästen" med.. Men det är klart...hon bodde kanske 100 meter från havet fågelvägen men där växte strandrågen mellan berghällorna..
Och det finns en förskola inte långt därifrån också... flirting.gif
...men nu vet ju inte jag var autumnleaf bor..
autumnleaf
Tack för er hjälp!
Förskolan ligger i Gävle och vi har ca 300 meter till havet. Så strandråg stämmer nog bra det!
Tack för er hjälp!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon