Full version: Tråkigt hörn
rosettei
wink.gif
Vad ska jag göra med detta "tråkiga hörn",
inte ens gräset växer där
stekhett när solen lyser
funderar på en rolig barrväxt men det ger nog ett för mörkt intryck,
vacker högväxande bambu i kruka?
krukor på slipern, och i de plantera slingerväxter som hänger ned?
Brukar alltid kunna hitta på nåt men inte i det här hörnet.
wacko.gif
tråkiga hörnan
Cilla
Istället för att brottas med hettan och torkan i hörnet kan man göra tvärtom - förlänga värmen och satsa på riktigt värmekrävande torrjordsväxter - sådana som växer i stenpartier. Kanske kan ett litet stenparti lysa upp detta hörn? Ett sådant är lätt att göra, kan också anläggas så att man ändrar det varje år om man vill. Om man inte har sten eller kan hämta någonstans går det att köpa i handeln.

En stenpartiform är spiralen, som är rolig att göra och som blir som ett smycke, och dessutom bra miljö för värmekrävande växter. Jag har just gjort en kryddspiral - här är den nyplanterad med "lavendelbäck" som ska bölja upp till den. I min spiral har jag allehanda kryddörter, och den står strax utanför köket i ett gassande sydvästläge.

Grodan
Vilken fin spiral Cilla!

Kryddor och örter som växer magert och torrt tillsammans med suckulenter som taklök borde passa ditt hörn.
Taklök finns i många fina former som oxå blommar vackert.

Komplettera med krukor i ljusa färger på dina "trappsteg".
Hängande ljusa växter där är en bra idé !
Hannele
"Istället för att brottas med hettan och torkan i hörnet kan man göra tvärtom - förlänga värmen och satsa på riktigt värmekrävande torrjordsväxter -"

Ja, rätt. Och de tråkiga ställena i trädgåtrden är en utmaning, att göra dem till de vackraste ställen!
Det finns massa vackra växter för torra ställen: http://www.odla.nu/artiklar/sandjord.shtml

Gräslök och olika sedum blommar rakt på berget. Penningblad och smultron hänger.
Charlotte V
Jag kommer att tänka på medelhavet - finns inga bra växt-sorter att hämta där? Vin, oliv, lager, blåregn? De är väl inte så bortskämda med fukt och gillar värme och sol.

Själv skulle jag nog göra helt om och tänka bort plantering av växter och istället göra något roligt med en fin skulptur eller vatten. En vacker tunna med sommarblommor som hänger över kanten och ett litet fågelbad, kanske? En vacker, torr gammal stubbe med något fint på?

Tycker annars att den där spiralen ser mycket trevlig ut!!!

Charlotte
rosettei
ohmy.gif
oj vilken vacker stenspiral,
det har jag aldrig sett någonstans
nu har jag fått många fina ideer att fundera på
nu får jag leta efter stenar, fågelbad, stubbar,
tack för alla fina ideer. rolleyes.gif
rosettei
Hittat två gamla trädstubbar
men himla vilken hård yta de har
läste ett gammalt inlägg

[QUOTE]Har stubbarna hård och plan yta kan Du nubba fast ett kycklingnät ovanpå stubbytan. Du kan också gjuta en liten krans, som förankras i nätet.[

Men fryser inte rötterna på vintern om man gör så?
Cilla
Kryddspiraler var vanliga förr, men jag tror man måste gå tillbaka åtinstone ett par hundra år i Sverige och säkert var kryddodlingar inte något hela befolkningen sysslade med. I Medelhavsländerna bygger man dem fortfarande, och då anlägger man en liten damm invid eller ett litet dike runt om för att samla vatten och ge fukt, och i nederkant plantera fuktkrävande växter. Kanske gör jag en sådan invid något annat år om det verkar behövas.
rosettei
rolleyes.gif
Nu har jag piffat upp tråkiga hörnan med
gjuten kruka, efter inspiration här.
en fjärilsbuske.
Ska se vad det blir sen.
lite gjort i tråkiga hörnan
Efter den krukan (vet inte varför finbetongen blev så vit)
vågade jag på att fortsätta gjuta
gjort en liten sak som jag kanske har till kant
ska göra fler
Gjutna småsaker i finbetong

och det ska bli en kort gång med varannan runda plattor
(Större bilder finns här,Första gången jag gjuter i finbetong)
Fialotta
Den stora vita krukan va ju urläcker, ja
alltihop va fint...tror jag ska prova jag med vid tillfälle..
hur sjutton blev krukan vit??? rolleyes.gif
rosettei
rolleyes.gif
de va roligt att skapa något och storleken måste passa
så att den kan stå på slipern.

Prova! Det är lätt att bli biten,
varit ute och gjutit (tänk att jag kan det)
kl1.00 öppnades altandörren och en röst frågade

vad gör du där ute? Fågelbad!

Hade helt glömt bort tiden. ohmy.gif
Nu ska jag ta reda på vad man kan färga finbetong med.

Tittade in i ditt album och vad många fina blommor du har,
Men sötast är kaninen
Vad underbart vackert du måste bo

Jag har funderat på att köpa en gul kalla men
har inte fattat om kallan är vinterhärdig. Är kallan det så köper jag en .
Godnatt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon