Full version: blommande
annagranq
Jag har lyckats med konststycket att ha satt perenner som blommar mycket tidigt eller mycket sent. Väntar fortfarande på röd rölleka, temynta, och här kan det ju bli frost snart. I juli hade jag inget som blommade efter pionen. Här kommer iallafall bilder på strandveronica och vita liljor samt min silvriga rabatt med ulleternell, blå bolltistel och några malvor. Där har nyss stora röda liljor blommat ut. Är det någon som har tips på juliblommande eller långblommande perenner för torrt och soligt läge zon5-6

anna
EKLO
Jag har haft malvor som blommat fint och länge mitt i sommaren, det var länge sedan och jag minns inga arter, men det går ju att kolla.
kerstin z5-6
Phlox , Thalictrum-rutor tex skuggviolruta ,Mjölklockan har mycket lång blommningstid , de perenna kungsljusen tex verbascum album nigrum, senare liljor ex siberia, astilbe , rosa amerikanskt älggräs ,sommarviva,trolldruvan har pärlor i svart vitt rosa och rött nu,condonopsis -dagöga , höstöga mfl , Ligularia -den med mörka blad är fin -och glöm inte rosorna som är som finast juli-augusti
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-08-2007, 11:50) *
Phlox , Thalictrum-rutor tex skuggviolruta ,Mjölklockan har mycket lång blommningstid , de perenna kungsljusen tex verbascum album nigrum, senare liljor ex siberia, astilbe , rosa amerikanskt älggräs ,sommarviva,trolldruvan har pärlor i svart vitt rosa och rött nu,condonopsis -dagöga , höstöga mfl , Ligularia -den med mörka blad är fin -och glöm inte rosorna som är som finast juli-augusti

och alla Riddarsporrarna som blir så höga och fina här uppe i norr! tummenupp.gif
kerstin z5-6
Hur kunde jag glömma dom smile.gif
annagranq
mina kungsljus (vita med rosaröd mitt) blommar nu, är det senare än vad de ska, tack för tips och jaaaa riddarsporrar är så vackra, har bara en vit det ska jag genast skaffa fler, så vackert Kerstin det var med alla färgerna, bra tips. Rosor har jag låtit bli, är nybörjare och har fått för mig att det är för avancerat. Har du förslag på någon lättskött, gärna vit eller mörkröd, så kanske jag kan tänka mig att försöka, bor i Vännäs,västerbotten

anna

skogstroll
blommande just nu hos mig är min feta solros som jag bara älskar smile.gif

[attachment=6380:P8140028.JPG]
kerstin z5-6
Du vet inte vad som väntar dej :)Anna smile.gif
Om inget anges höjd o bredd ca 70 cm
Alla är lättskötta remonterande-blommar från junis slut till frost -rotäkta o härdiga i z6
Alexander Mac Kenzie

Wasagaming mkt stor -2x2m

John Davis

Martin Frobishier -hög ca1,5

Nicolas

Jans Wedding

Jag bor i Västerbotten -i länken , fler av mina rosor
Vä'lkommen till rosträsket

Mer rosor
annagranq
oj så vackra kerstin, vilken fröjd att skåda. Den första mörkrosa/röda var helt ljuvlig
såg också en röd lilja i ditt album för sommaren som jag är nyfiken på, vilken sort?

Hur gör man då med rosor, klarar dom torr, sandig jord (som jag gödslar med kogödsel förstås)i söderläge eller ska man finna en annan plats åt dom. Jag gissar att det blir en sväng för mig till plantskolan endera dan,
anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon