Full version: hjälp, vad händer?
Bettanspettan
usch mina paprikor har blivit knasiga, blir skrupmna i bladkanterna och sen tappar dom hela kvisten med bladet på =(
förstår inte vad det kan vara! idag snuddade jag vid ett sånt blad och vips hela kvisten eller vad man nu ska säga trillade ner i jorden på krukan. och ett av mina chiliskott har fått nått vitt på stammen! petade lite på det vita, trodde det av ngn sorts damm eller nått, men det va HÅRT. det kanske är nya kvistar? :/ eller är det ngn sjukdom? hoppas dom klarar sig nu.
ngn som vet vad det är för ngt på chilin? och vad det är för fel på paprikan?

tacksam för svar!
Fenja
Kolla här så kanske du kan identifiera vad dina växter drabbats av.
Mvh
Fenja
myrtille
Det vita på chilin behöver inte vara något allvarligt, men det är svårt att säga utan bild. Om de ser ut att vara friska annars skulle jag inte oroa mig.

Att paprikorna tappar blad kan bero på att du vattnat för mycket eller att de har näringsbrist, vilket lätt händer om det är för blött i jorden. Då kan inte plantan ta till sig näringen i jorden. Men det kan också vara ett virus. Svårt att säga, faktiskt. På den här sidan finns mycket info om vad paprika och chili kan drabbas av (skadedjur, sjukdomar, väderrelaterade skador), där kanske du kan hitta vad det kan vara:
http://www.ipm.ucdavis.edu/PMG/GARDEN/VEGES/peppers.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon