Eva i Västerås
16-08-2007, 13:53
Nu står mina inkrukade thujor äntligen i riktig jord.
Köpta på rea, fina stor thujaplantor, men jag har först nu bestämt var dom ska stå.
Men gräva i lerjord i augusti är ett projekt.
Himlar vad tungt det var!
Spett, korp, grep och spade. Det hade lika gärna kunnat vara cement.
Armarna är alldeles avdomnade av trötthet. Typiskt karlgöra egentligen, eller hur, tjejer?
Men mannen jobbar och jag har fortfarande semester, så jag tyckte jag skulle fixa det själv.
Hålen blev lite mindre än jag hade tänkt, men buskarna står i alla fall bättre än i krukorna.
vindspel
16-08-2007, 14:10
Jag har också lerjord och planterade en thuja igår. Som tur var så var sonen hemma och kunde hjälpa mig. Suck, jag har bytt ut jorden på ett ställe och det är patetiskt vilket jobb för så lite.
Lider med dig...
Hmm..jag ska nog inte beklaga mig då..jag har då aldrig behövt använda korp iallafall..

Jag tycker bara att det är så tungt, så tungt att göra nåt överhuvudtaget i leran...har bestämt mig för att bygga uppåt och fylla på bra jord i stället för man blir inte ju yngre ju...
ängsvädd
18-08-2007, 07:33
Jag såg det här tipset nå´n annanstans på forumet, man kan täckodla på lerjord. Täckningsmaterialet förmultnar och blir jättefin mulljord ovanpå lerjorden. Minns inte vad man skulle täcka med, men jag tror det var bl a gräsklipp. Det borde vara kompostmaterial av lämpliga sorter.
Eva i Västerås
18-08-2007, 19:47
Jodå, jag täckodlar så långt det går, men buskarna ska ju stå i marken, inte ovanför, så det var bara bita ihop och hacka.
Grönsakerna odlar jag i köpta och hemgjorda kragar, hallonen är satta i grunt dike med tjockt täcke på.
Vi satte plattor i våras för att få plats för cyklar, och den grävningen gick riktigt bra (OK det var man och son som grävde, men det var fortfarande fuktigt i jorden.)
Nä, det här var värsta planteringshålet JAG grävt.
Idag har jag träningsvärk i ben och axlar.
Hrrmm

Har väl rätt styv lera enligt mullhaltsprover. Styv lera= styvt arbete

särskilt när "lillen" åker fram (1,5 ton Yuchai bandburen) För att inte tala om när den diseldrivna skottkärran på 500 liter åker fram.
Sorry......

har faktiskt också knäckt rygg och muskler innan "leksakerna" inhandlades

men de är faktiskt oslagbara. Lider med dig
Eva i Västerås
19-08-2007, 20:21
Njae, vi har 425 m2 tomt. Det känns som mycket maskiner för lite yta. Har inte plats för dom heller.
Ska nog istället försöka planera så jag kan gräva sen höst och på våren.
T.ex den rabatt som jag ska göra av i princip hela husets framsida.
Dessutom har jag för det mesta tillgång till 2 starka män.
14-åringen som rent principiellt inte gärna hjälper mor med trädgården visar gärna musklerna med tyngre grävarbeten.
Men nu var jag ensam hemma och ville få jobbet gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.