Full version: akvarie kräft fråga
malin72
jo vet ju att det finns många duktiga akvarie folk här tummenupp.gif min fråga är .....hur förökar sig kräftor????????? hade ju bara en och igår såg jag en liten bebis yahoo.gif jätte söt blush.gif men hur gör dom förder lägger ägg vad jag fattar inte hur det gått till shy.gif
Shangalia
Hmm..
Detta är inte mitt område,
men bär dom inte runt på äggen under stjärten?
Finns säkert dom som är munruvare också, men som sagt jag chansar bara smile.gif

Hoppas att det finns nån annan här som verkligen kan svaret!
storm
Munruvar tror jag inte men kanske som du säger Shanglia att de bär rommen där vid stjärten men jag tror att det börjar under det skal som vi viker undan för att komma åt smöret,har för mig att vi har fått rom där i bland,ja jag är nästan säker.
malin72
men det konstiga är ju att det bara var 1......fanns alltså ingen annan kräftkompis flirting.gif
storm
mamman kanske åt upp dem,det är ju inte ovanligt inom primitiva varelser.

Vi hadde en kejsar skorpion som som gjorde så ,fast hon hadde syrsor i terariet.
malin72
nej alltså jag menar att jag har bara alltid haft 1 kräfta i akvariet..........hur kan den då göra bebisar??????????????? giggle.gif
Eva-Helene
Du har inte köpt nya växter nyligen? I så fall kan ju ett yngel ha följt med till dig.
malin72
nope inget nytt alls och det är samma sort det syns så väl ........ dunno.gif
storm
Nej saken är att det har skett en befruktning, sen när för hållandet är bra.så befruktas honan med spermierna som hon har sparade nånstans bakom skallen och det kan ha hänt för något år sedan.låter lite kompliserat,men den förklaringen fick jag ,jag tänker att kräftor är lika.
Dealer
En ny kräfta! Grattis blomma.gif Att det blivit fler beror nog på kräftgången yes.gif ja du vet den har säkert gjort ett snedsteg tongue.gif whist.gif happy.gif
Shangalia
biggrin.gif
malin72
CITAT (Dealer @ 16-08-2007, 21:21) *
En ny kräfta! Grattis blomma.gif Att det blivit fler beror nog på kräftgången yes.gif ja du vet den har säkert gjort ett snedsteg tongue.gif whist.gif happy.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
malin72
CITAT (storm @ 16-08-2007, 21:15) *
Nej saken är att det har skett en befruktning, sen när för hållandet är bra.så befruktas honan med spermierna som hon har sparade nånstans bakom skallen och det kan ha hänt för något år sedan.låter lite kompliserat,men den förklaringen fick jag ,jag tänker att kräftor är lika.

thanks.gif för svar jo det kan ju stämma vi har nog haft den runt 1 år tummenupp.gif skojjigt
Jan Lindgren
Hej!
Vad är det för kräfta. Det finns fruktansvärt många arter av kräftdjur. Det går inte att svara på frågan utan att veta arten.
MVH
Jan Lindgren
malin72
CITAT (Jan Lindgren @ 16-08-2007, 22:45) *
Hej!
Vad är det för kräfta. Det finns fruktansvärt många arter av kräftdjur. Det går inte att svara på frågan utan att veta arten.
MVH
Jan Lindgren

ja du ojoj hm svårt att komma ihåg nu g.gif hade allt nerskrivet förrut men......den är köpt på akvarielagret i stockholm så jag kanske kan luska ut det unsure.gif det är inte en eremit iallafalll
Jan Lindgren
Hej!
Ser den ut som dem man äter så är det troligen en amerkansk sumpkräfta. Jag gissar att den hade rom när du köpte den och att rommen kläcktes ganska snart efter att du fick hem den. De flesta ynglen har blivit uppätna men en har lyckats överleva och har nu blivit så stor att hittar den. Det är bara att gratulera. Ge den mycket mat . De växer snabbt.
MVH
Jan Lindgren
malin72
CITAT (Jan Lindgren @ 17-08-2007, 20:02) *
Hej!
Ser den ut som dem man äter så är det troligen en amerkansk sumpkräfta. Jag gissar att den hade rom när du köpte den och att rommen kläcktes ganska snart efter att du fick hem den. De flesta ynglen har blivit uppätna men en har lyckats överleva och har nu blivit så stor att hittar den. Det är bara att gratulera. Ge den mycket mat . De växer snabbt.
MVH
Jan Lindgren

åh vad skojj tack så mycket för ditt svar ........ blomma.gif
sanakan
Hej! Bli medlem på Zoopets forum och ställ din fråga i forumet "skaldjur" där så får du en massa tips!
Hela det forumet är dessutom extremt bra när det gäller frågor kring akvarier.

http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=131

malin72
CITAT (sanakan @ 19-08-2007, 18:59) *
Hej! Bli medlem på Zoopets forum och ställ din fråga i forumet "skaldjur" där så får du en massa tips!
Hela det forumet är dessutom extremt bra när det gäller frågor kring akvarier.

http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=131

är medlem där redan men tack för ditt tips...det är bara det att jag är här jämt och vet att vi har duktigt folk här med...men ja jag kanske tar ett kort och skickar in där med giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon