Eva i Skåne
16-08-2007, 17:11
Förra hösten köpte jag billiga perenner på rea. Det var bl a primulor med bollformade blommor. Där var många små plantor i samma kruka och jag delade dem. Det blev ingen storslagen blomning denna våren, men det var jag införstådd med.
NU har dom jädrans plantorna satt igång att producera blad som säkert är uppåt 30cm långa och många. Dom döljer annat som jag hellre vill ska synas vid denna tiden på säsongen.
Kan jag göra något? Vad händer om jag klipper av bladen till hälften?
Alexander-VG-zon3
16-08-2007, 17:52
jag skulle nog inte klippa av bladen . kan du inte flytta dom till ett ställe där dom kan bre ut sig ?, då kommer dom kanske även mer till sin rätt på en annan plats .
Eva i Skåne
18-08-2007, 21:21
Jag får väl flytta dem i höst, men jag är ändå sugen på att klippa av halva bladen.
Ingen annan än Flaxss som har nån åsikt?
Blir blomningen sämre om bladen inte får växa mer? Det är ju blomningen på våren jag är ute efter, sen hade bladen gärna fått vissna ner.
Jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll om du klipper ner dem, de ska ju ändå snart sluta växa för i år... men det är en gissning. Du kanske kan testa på några och se hur det går?
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
19-08-2007, 10:32
Bra idé.

Så ska jag göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.