|
Hej! Vet inte om detta är rätt forum för min fråga, men jag ställer den får vi se!! I mitt område driver det omkring många utekatter. Nu har det börja stinka så mycket på vår gård så det knappt går att vara ute pga av stanken. Har hittat kattbajs i blombänkarna och säkert finns där en hel del kiss. Så min undran är hur kan jag undvika att katterna kissar och bajsar inne på vår trädgård?? Finns det nån lukt som gör att de ej skulle tycka om att vara där tex? Sen undrar jag åxå om det finns nått tips för att få bort den befintliga stanken. Det har inte hjälpt att avlägsna synlig avföring  Grymt trist känns detta.... MVH Anna
Här kan du ta del av råd som givits i denna fråga. Mvh Fenja
zaaritha
17-08-2007, 22:09
Det är märkligt; vi har alltså 11 katter; borde stinka piss i trädgården...................... Men. det gör det inte! Går våra katter till grannarna o "dassar" sej--eller..........?
Lemonne
18-08-2007, 16:15
CITAT (zaaritha @ 17-08-2007, 23:09)  Det är märkligt; vi har alltså 11 katter; borde stinka piss i trädgården...................... Men. det gör det inte! Går våra katter till grannarna o "dassar" sej--eller..........? Hahaha! Jag undrar detsamma - vi har 2 katter, ena grannen 2 och andra grannen 1. Inte har vi några större problem med kattavföring i trädgården. Kanske ni har planterat i katternas toalett helt enkelt?
I sommar har jag haft 4 vuxna katter och nio bäbbar som kissar och bajsar i alla rabatter och överallt. Det stinker inte här heller... Mvh Fenja
Vet en som sätter kaffesump i rabatterna det lär hålla bort katter!
Tack Kira och Fenja för tipsen! Det var konstruktiva förslag jag ville ha om hur man kunde få hjälp med problemet. Eftersom jag hör till de otursamma som fått hit objuda gäster utan min vilja, pga av kisset och bajset och att de är nå närgånga och vill in i huset (katter är söta förövrigt), behövde jag lite tips hur man kunde få bukt på detta! (Föe mig är det ointressant vad alla personligen anser att det är ett problem eller inte, för där är vi ju alla olika
CITAT (lalli @ 20-08-2007, 15:55)  Tack Kira och Fenja för tipsen! Det var konstruktiva förslag jag ville ha om hur man kunde få hjälp med problemet. Eftersom jag hör till de otursamma som fått hit objuda gäster utan min vilja, pga av kisset och bajset och att de är nå närgånga och vill in i huset (katter är söta förövrigt), behövde jag lite tips hur man kunde få bukt på detta! (Föe mig är det ointressant vad alla personligen anser att det är ett problem eller inte, för där är vi ju alla olika  Jaga bort dem (hojta, klappa i händer) spruta med blomspruta på dem o.s.v. I den länk som Fenja lade in finns många konkreta och konstruktiva tips.
Lemonne
20-08-2007, 19:32
CITAT (lalli @ 20-08-2007, 15:55)  Tack Kira och Fenja för tipsen! Det var konstruktiva förslag jag ville ha om hur man kunde få hjälp med problemet. Eftersom jag hör till de otursamma som fått hit objuda gäster utan min vilja, pga av kisset och bajset och att de är nå närgånga och vill in i huset (katter är söta förövrigt), behövde jag lite tips hur man kunde få bukt på detta! (Föe mig är det ointressant vad alla personligen anser att det är ett problem eller inte, för där är vi ju alla olika  Oj det var inte meningen att störa din tråd med nonsens...  Jag tänkte inte på att det inte var särskilt intressant för dig att höra det jag hade på hjärtat.
CITAT (Lemonne @ 20-08-2007, 20:32)  Oj det var inte meningen att störa din tråd med nonsens...  Jag tänkte inte på att det inte var särskilt intressant för dig att höra det jag hade på hjärtat. Sorry om du tog illa upp, det var inte meningen... haft ännu en illaluktande dag och var irriterad!! Tog ut det över er stackare  självklart ska man få vädra det man känner för i detta forum. Ha det så bra, nu är jag åter gla!!!!
Rapchic
14-11-2007, 10:50
jag praktiserar i en djur(saks) affär och där går det att köpa ett medel för att hålla katter borta från rabatter/blomkrukor.
ingrid fuxwall
14-11-2007, 19:50
Kan minnas fel men jag har för mig att man kan stö ut peppar, minns inte om det var svart eller vit för att avskräcka katter att använda blomkrukor till toalett.
ingrid
pleximaster
15-11-2007, 13:07
Vi har inte heller katt och frun är både allergisk och livrädd för dem. Alla grannar utom de med hund har katter. Vi har också problem med mängder av kattbajs i trädgården, vilket ingen av grannarna har. Jag fick för ett tag sedan redapå av en Zoolog som bland annat studerat olika kattdjur svaret. Katter är mycket renliga av sej och bajsar inte på sitt eget territorium, dvs tomten där de bor. Deeutom fungerar icke nedgrävd spillning som signaler till andra katter. De kan bajsa på eget territorium men då gräver de oftast ner detta. De ser också till att hålla andra katter borta från att bajsa i "deras" trädgård. Förra ägarna av vårat hus hade ett par katter och när de då flyttade blev vår tomt "omarkerat" område dvs hela områdets toalett. Förhoppningsvis kommer tillslut någon katt att anektera vår tomt som sitt område och skydda detta mot okynnesbajsandet, men då kommer kissmarkeringarna istället enligt men vän zoologen...
De som har hundar har ju dessa att hålla borta katterna med, då dessa är ute.
Så ett råd för att bli av med kattbajs i "din" trädgård är att skaffa katt eller hund.
mvh plexi
CITAT (Rapchic @ 14-11-2007, 10:50)  jag praktiserar i en djur(saks) affär och där går det att köpa ett medel för att hålla katter borta från rabatter/blomkrukor. Och eftersom du praktiserar i djurbutik kanske du vet namnet på produkten? Inte för att jag har något som helst behov att införskaffa något medel (trots egna och andras katter på tomten) men jag är nyfiken på vad det är för produkt.
Hans i Värmland
15-11-2007, 17:20
Det finns fördelar med kattbajs. Det blir inga möss där. Enda botemedelet är en egen honkatt. Honor är bofasta och hanar strövar runt och kissar in revir.Ingen katt på en tomt betyder att det är fritt fram för alla.
Rapchic
15-11-2007, 17:39
CITAT (Tezzla @ 15-11-2007, 17:13)  Och eftersom du praktiserar i djurbutik kanske du vet namnet på produkten? Inte för att jag har något som helst behov att införskaffa något medel (trots egna och andras katter på tomten) men jag är nyfiken på vad det är för produkt. men jag vet inte var gränsen går för att göra reklam eftersom det får man inte göra.... men om det är ok så kan jag säga det det är nämligen en nätbutik så att det gör inget om man inte bor i närheten
Camilla i Värnamo
15-11-2007, 17:43
Jag lade kaffesump i min rabatt på framsidan i vårvintras eftersom jag var irriterad på grannens katter som krafsade kring mina Irisknölar och annat men oj vad jag ångrar det nu när sorken istället härjar där! - Katterna försvann därifrån om inte det framgick!
Siv i Bollnäs
15-11-2007, 20:26
Ja, Camilla, det låter som att välja mellan att bli skjuten eller hängd... Vi har varken katt eller hund, och därför hade vi tidigare andras katter som sprang här och var till stor förtret för mig som trädgårdsmänniska, då dom grävde upp massor av det jag sått och planterat - från lökar till frön. Dessutom både kissade och bajsade dom i rabatterna och det var inte trevligt att få kattskit på händerna när man höll på i dessa... Så jag kan mycket väl förstå att det kan vara ett elände och inget att göra sig löjlig över. Någon skrev också att katter aldrig orenar i egna trädgårdar och så är det ju. Dom går till grannens... Nu har vi bara en katt (grannens) som springer här och det verkar som om den annekterat denna tomt på något sätt som "sin" för orenandet och krafsandet med mera verkar ha upphört. Denna katt jagar dessutom vattensorkar på vår tomt, så den är ju välkommen! Eftersom jag inte är någon direkt "kattmänniska" funderar vi på att skaffa hund som min man absolut vill ha. Men det tål ju att tänka på! Hundar jagar kanske katter från tomten, men jagar knappast möss och sorkar? Eller känner ni till nån hund som gör det, så tipsa mig! Något svar på frågan hur man blir av med de ovälkomna kattbesöken blev ju inte det här; jag tror man får pröva sig fram, men kanske skaffa hund??? Siv
Chamomille
15-11-2007, 20:33
CITAT (Rapchic @ 15-11-2007, 17:39)  men jag vet inte var gränsen går för att göra reklam eftersom det får man inte göra.... men om det är ok så kan jag säga det det är nämligen en nätbutik så att det gör inget om man inte bor i närheten Du måste väl för guds skull få tala om vad medlet heter?!? Eller????
Siv i Bollnäs
15-11-2007, 20:40
Ja, det låter ju väldigt konstigt att inte tala om vad ett medel heter! På detta forum förekommer väl i alla trådar beskrivningar av produkter som har en eller annan verkan - skulle det vara förbjudet? Naturligtvis inte! Siv
Rapchic
15-11-2007, 20:41
Citrona
15-11-2007, 21:09
Siv i Bollnäs, nog tror jag att du kan hitta hundar som gillar att jaga sorkar och möss. Jag hade en Jack Russell tidigare, hon älskade att jaga små gnagare. Finns även andra terriers och säkert övriga raser också, tror vissa raser använts som råttfångare.
Siv i Bollnäs
16-11-2007, 14:27
Citrona - tack för tipset!! Jag ska tala om det här för min man - jag trodde faktiskt inte att det fanns vovvar som jagade möss och råttor!
CITAT (Siv i Bollnäs @ 15-11-2007, 20:26)  Någon skrev också att katter aldrig orenar i egna trädgårdar och så är det ju. Dom går till grannens... Nej, så är det inte. Jag tror nog mer det är en fördom skapad av ilskna grannar  Mina katter springer inte till grannen när de känner att de behöver uträtta sina behov, de tycker det går utmärkt med de rabatter som finns här  Och inte gör det mig nåt för det varken luktar eller gör någon skada.
Rapchic
16-11-2007, 21:07
CITAT (Siv i Bollnäs @ 16-11-2007, 14:27)  Citrona - tack för tipset!! Jag ska tala om det här för min man - jag trodde faktiskt inte att det fanns vovvar som jagade möss och råttor!  läste på lite på jobbet idag det verkar som dom flesta terrierna jagar skadedjur... däremot fick man veta att alla terrier inte är terrier (tex tibetansk terrier)
Yorkshire terriern användes från början till att jaga råttor i kolgruvorna i yorkshire..och anledningen till att dom avlades för att bli mindre och mindre var just för att dom skulle kunna komma så djupt in i små smala sprickor och gångar som möjligt. Det syns faktiskt när dom leker, iaf min, för om bollen eller te x ett gummidjur inte fångas i luften, utan ligger på marken, då anfaller hon den uppifrån med tassarna och håller fast leksaken som om det vore en råtta som måste hållas fast för att den inte ska kunna sticka iväg innan hon har fått ett grepp med tänderna i nacken på råttan, precis som katterna gör, och sen knycker hon till med huvudet som för att bryta nacken på råttan. Hon har aldrig jagat eller sett hur man jagar, och hon har lekt så ända sen hon var liten valp...och det verkar kanske konstigt, men hon tar alltid tag i halsen eller i nosen på leksaksdjuret. Ibland försöker jag få henne till att ta tag i ett ben eller en arm när vi leker dragkamp, men det går inte..
Siv i Bollnäs
17-11-2007, 17:13
Tezzla - dina katter är nog av ett lite ovanligt slag; det är nog så att de flesta katter inte tycker om att kissa och bajsa i den egna trädgården! Så är det här i alla fall. Finns det kattskit och/eller urin i en trädgård vars ägare saknar katter, så måste ju någon annans katt ha åstadkommit detta. När det gäller "råtthundar": jag tillbringade halva kvällen i går för att leta på "nätet" efter sådana, och det fanns faktiskt! Det finns en hel del, av vilka jag tyckte dvärgschnauzer och dansk-svensk gårdshund verkade intressantast. Tyvärr är jag inte så förtjust i väldigt små hundar, och dvärgschnauzern blir ju inte stor (söt men ettrig), men dansk-svenska gårdshunden blir lite större och såg, om man får säga så, mer ut som en hund... Gårdshunden har också kallats för "råttehund" i Skåne och är duktig på att ta möss och råttor - även vattensorkar! Tyvärr är det dåligt med uppfödare i våra trakter. Vi får se hur det går! Jag måste säga att Odla kan ge en mycket tips och kunskaper om det mesta! Tack för det, alla!
Jan Lindgren
17-11-2007, 19:38
Hej! Är det inte på tiden att kattägare tar sitt ansvar och håller reda på sina djur. Rymmer något av mina djur så kan jag bli ersättningsskyldig om de gör någon skada. Det borde vara självklart att om man har ett djur som driver omkring i trakten så håller man det instängt. Det är sorgligt hur kattägare riskerar sina husdjurs liv. Titta så många katter som ligger överkörda längs vägarna och tänk på vad som kan hända om någon djurvän försöker väja för katten. Trivs inte katten med att vara instängd så får man väl avliva den. Oftast så springer inte katten lös för att den trivs med det utan för att ägaren är bekväm. Mina hästar skulle också vilja springa lösa och det vore väldigt bekvämt för mig men jag bryr mig om mina djur och mina grannar. Vi har fem katter i huset men ägaren gillar dem och vill inte ha dem överkörda så jag har byggt en bur åt dem så att de kan gå ut och in genom ett fönster. Lösspringande katter gör också stor skada på fågelbeståndet särskilt markhäckande. MVH Jan Lindgren
Jag har tre kastrerade hankatter,inte stänger jag in de,vi har kattlucka så de får går ut och in som de vill.Hittills har ingen av mina grannar klagat att mina katter förorenat på deras tomt.Vi har skogen nära och bakom våra trädgårdar en remsa mark som kommunen äger.Jag har panterat buskar och träd på "min"del,katterna tycker om att vara där.Vi bor i ett lugnt villaområde på en återvändsgata med obefindligt trafik.
upp till kamp
17-11-2007, 21:29
Ring till kommunen,det finns kanske möjlighet för dom att ställa ut fällor.
CITAT (Siv i Bollnäs @ 17-11-2007, 17:13)  Tezzla - dina katter är nog av ett lite ovanligt slag; det är nog så att de flesta katter inte tycker om att kissa och bajsa i den egna trädgården! Så är det här i alla fall. Finns det kattskit och/eller urin i en trädgård vars ägare saknar katter, så måste ju någon annans katt ha åstadkommit detta. Att det finns katter som gör sina behov i din trädgård innebär ju inte att katter: "aldrig orenar i egna trädgårdar...utan går till grannen" (som du skrev). Mina katter kan säkert också gå till grannen, men jag är helt övertygad om att de helst väljer sina "egna" rabatter eftersom de är katter som helst håller sig hemma, det är sällan de är utom synhåll.
CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2007, 19:38)  Oftast så springer inte katten lös för att den trivs med det utan för att ägaren är bekväm. Jag är helt övertygad om att majoriteten av katter skulle välja en kombination av ute och inneliv om de kunde välja. Jag har haft både ute och innekatter och det är inget snack om vilka katter som varit mest harmoniska. Visst, mina innekatter har levt bra liv, men de har tyvärr aldrig fått smaka på "det fulla livet". Bor man så till att man kan släppa ut sin katt och har grannar som är djurvänner så tycker jag absolut katten ska få gå ut. Kastrerade katter vandrar sällan iväg och deras urin luktar inte. När det luktar kattpiss så är det okastrerade hankatter som markerar det handlar om. Och fågelbeståndet kommer definitivt klara sig trots utekatter.
LindaLunda
18-11-2007, 08:58
Okastrerade katters kiss STINKER! Kastrerade katters kiss luktar nästan inget alls. Så där är nog skillnaden varför du har problem och vi andra inte.
Linda
Anki på Öland
18-11-2007, 09:49
CITAT (Tezzla @ 17-11-2007, 23:30)  .................... och har grannar som är djurvänner så tycker jag ............................... Att vara djurvän är väl ändå inte beroende av om man välkomnar grannens katter i sin rabatt...... Att ogilla rådjur i sin trädgård är OK men inte att ogilla katterna i rabatterna - då är man helt plötsigt inte djurvän....... Anki
Jan Lindgren
18-11-2007, 11:01
Hej! Undrar vad kattägare skulle säga om hundägare betedde sig som kattägarna. Tänk en duktig kattdödare som sprang lös i grannskapet. Kattbeståndet kommer definitivt att klara sig trots kattdödande hundar. MVH Jan Lindgren
CITAT (Anki på Öland @ 18-11-2007, 09:49)  Att vara djurvän är väl ändå inte beroende av om man välkomnar grannens katter i sin rabatt...... Att ogilla rådjur i sin trädgård är OK men inte att ogilla katterna i rabatterna - då är man helt plötsigt inte djurvän....... Anki Sade jag så?
Siv i Bollnäs
18-11-2007, 13:07
Som Jan Lindgren säger så gör katter "stor skada på fågelbeståndet, särskilt de markhäckande". Det lär inte vara något elakt påhitt; jag läste för några år sen i Naturskyddsföreningens tidning att Sveriges då 2 miljoner tamkatter utgör ett faktiskt hot för många av våra fågelarter...
Marlene z v
18-11-2007, 15:42
Här är bildbevis, grannens katt under fågelbordet.
I dag fick den sitta där en stund, jag hoppades att den skulle fånga musen jag såg där i går. Men förra veckan såg jag katten springa därifrån med en fågel i munne, det tyckte jag inte om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|