Full version: Det här med PM
Cacki
Jag har läst i en annan tråd som är aktuell just nu och funderat lite på just det här med pm. Jag vill inte lägga mej i det som avhandlas där eller vem som har rätt eller fel bara om hur det kommer sej att det uppstår en massa tråkiga diskussioner med ovänskap som följd.
Det är där pm-funktionen kommer in i bilden. Att den kan ju skapa en hel del tråkigheter kan man ju se men är den ändå så viktig så att ni ändå vill ha den kvar?
Jag håller mest till på ett annat forum som säkert flera av er redan vet eftersom jag träffar på era signaturer även där.
Där finns inte funktionen och det fungerar alldeles utmärkt ändå. Blir man tillräckligt mycket kompis med någon så kan man ju maila varann på vanligt sätt och då kan ju aldrig problemet med att få en massa anonyma och elaka pm uppstå. Den riktiga mailadressen (och ine bara en signatur) finns ju i avsändarinformationen och det gör ju att man helt enkelt inte kan skriva något som man inte kan stå för.
Jag menar inte att fördöma funktionen om alla tycker att den jätteviktig, det är mest bara en liten fundering.
Det vore kul att höra vad ni tycker.
AnitaO
Håller med dig. PM-funktionen är en källa till mycket elakheter som inte tjänar något till.
Skulle inte sakna den ett ögonblick om den försvann.
cic
Förstår din tanke, men jag tror knappast att det får bort konflikter. Man kan ju blocka personer om man inte vill ha PM från dom. De allra flesta av oss alla här på odla tycker om att kunna prata med varandra privat, utan att för den sakens skull bli HELT privata. smile.gif
Gossen Ruda
Ett pm kan aldrig bli anonymt, avsändaren finns där. Om mailadressen står nånstans är det dock upplagt för anonyma påhopp. Det är inga problem att maskera sin mailadress,det är bara att ändra i mailprogrammet. Här kan man också skicka mail men avsändaren framgår åndå. I det relaterade fallet är det dock tveksamt om något pm verkligen skickats.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2007, 19:10) *
Ett pm kan aldrig bli anonymt, avsändaren finns där. Om mailadressen står nånstans är det dock upplagt för anonyma påhopp.

Förstår inte riktigt, står alltså mailadressen automatiskt i pm-et och inte bara signaturen?
Naturligtvis har du helt rätt i att börjar man maila en massa otrevligheter på vanligt vis så kan det så klart bli riktigt obehagligt men det kanske åtminstonde skulle kännas lite omständigare och kanske skulle "spärren" hinna slå till innan vederbörande hunnit skrida till verket?
Äsch, det var nog ingen särskilt smart idé då..
Blomstertanten
Så bara för att ett fåtal "missbrukar" pm-funktionen så skulle alla stängas ute från den möjligheten ? confused.gif
Snacka om kollektiv bestraffning ! sleep.gif
AnitaO
CITAT (Blomstertanten @ 16-08-2007, 21:32) *
Så bara för att ett fåtal "missbrukar" pm-funktionen så skulle alla stängas ute från den möjligheten ? confused.gif
Snacka om kollektiv bestraffning ! sleep.gif

Same shit, different day ...
Så är det väl med det mesta här i världen ... eller?
vindspel
CITAT (Cacki @ 16-08-2007, 18:42) *
Den riktiga mailadressen (och ine bara en signatur) finns ju i avsändarinformationen och det gör ju att man helt enkelt inte kan skriva något som man inte kan stå för.
Jag menar inte att fördöma funktionen om alla tycker att den jätteviktig, det är mest bara en liten fundering.
Det vore kul att höra vad ni tycker.

Avsändarinformationen????? var hittar man den och varför letar man efter den. Jag tycker att man ger ut sim mailadress till den man vill. PM skall finnas.......
Cacki

Lugn, jag menade inte att klampa på, det var som sagt bara en liten fundering eftersom det verkar som om de flesta verkar tycka att det är tråkigt när det blr bråk.
Klart att PM-funktionen ska vara kvar om ni gillar den! tummenupp.gif
Ophelia
Tycker PM-funktionen absolut ska vara kvar. Ett utmärkt sätt att kunna kommunicera med andra om privatsaker som ingen har med att göra. Har fått en hel del mycket fina lökar den vägen smile.gif
Rossi
E-mail är ju inte mindre anonymt än pm. Man kan skaffa hur många anonyma hotmail-adresser som helst och skicka elaka mail om man skulle vilja det.

Självklart ska PM-funktionen finnas kvar. Rötägg finns överallt men låt dem inte förstöra för andra. Ignorera dem istället så blir det mindre kul för dem. Som det är nu får de hur mycket uppmärksamhet som helst och det gör att de enbart frodas.
Alba
CITAT (Cacki @ 16-08-2007, 22:27) *
Lugn, jag menade inte att klampa på, det var som sagt bara en liten fundering eftersom det verkar som om de flesta verkar tycka att det är tråkigt när det blr bråk.
Klart att PM-funktionen ska vara kvar om ni gillar den! tummenupp.gif

Visst Cacki ska du kunna lägga fram ett förslag utan att det blir fel. Jag förstår din tanke.

Man kan ju stänga av PM-fuktionen i "Min kontrollpanel" och därefter gå in under "Foruminställningar".

Valet är fritt....den som vill kan ha PM..... den som inte vill kan stänga av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon